PromZ Vak 02-2015
2015 - nummer 2 – www.promz.nl 41 z (advertentie) ‘De branche heeft jonge marketeers nodig’ 9 is van gestructureerde uitwisseling van informatie.” Daarvoor is natuurlijk een internationale organisatie als een EPPA nodig, zegt Glenister. “Dat de huidige EPPA weinig resultaat boekt, frustreert ons. Wij willen heel graag Europees samenwerken en zijn daarvoor in gesprek met brancheorganisa- ties in onder meer Duitsland en Nederland. Ik kan niet vooruitlopen op de resultaten, maar het is in ons aller belang om uiteindelijk een orgaan in te richten dat het mandaat heeft om internationaal voor onze branche op te treden en te lobbyen.” Groeicijfers De Britse branche voor promotionele producten laat groeicijfers zien. Ten opzichte van het jaar ervoor werd in 2014 een plus genoteerd van onge- veer 13 procent. Dat mag ook wel, want volgens Glenister heeft de recessie er eerder al keihard in gehakt en maakt de winst van nu het eerdere verlies nog niet goed. Glenister verwacht dat de ingezette groei van de Britse markt zich zal doorzetten. “De budgetten gaan iets omhoog. Vooral de grote en de meest creatieve aanbieders in onze branche varen daar nu wel bij. Op productniveau zijn er enkele hoopvolle ontwikkelingen. Zo is de mobiele oplader voor telefoons een razend populair item geworden onder eindgebruikers en veel mer- ken springen daar goed op in door ze in te zetten als premium. Ook is er sprake van een groei in promotioneel textiel, met name corporate kleding in opdracht van winkelketens, grote bedrijven en de culturele sector. De lat daarvoor is wat hoger komen te liggen dan in het verleden: de opdrachtgever is vooral op zoek naar modieuze, kwalitatieve kleding. Ook naar wearables, kleine mobiele devices die op het lichaam worden gedragen, is steeds meer vraag.” Kennis vergroten Om de groei van de markt in Groot-Brittannië te bestendigen, zijn er volgens Glenister enkele zaken die veel aandacht verdienen. “Naast het vergroten van kennis in de branche en meer creativiteit bij het bedenken van oplos- singen voor de eindklant, is het belangrijk dat we meer aan certificering gaan doen. Daardoor kunnen we de cowboys uit onze business beter weren. Tevens moet er aan de zijde van distributeurs meer worden gedaan aan online oplossingen. Ik denk ook dat de samenwerking met Britse fabrikanten een belangrijk aandachtspunt kan worden. Er zijn promotionele producten die snel en goed geproduceerd worden in het Verenigd Koninkrijk. Door op de voordelen daarvan te wijzen, kunnen we wellicht een vlucht van opdrachtgevers naar de alibaba.coms van deze wereld wat tegengaan.” De andere marketingmedia , dát zijn onze concurrenten
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5