PromZ Vak 02-2015
z 2015 - nummer 2 - www.promz.nl 39 8 “Als we de branche verder willen laten groeien, moeten we de power van promotionele producten beter uitdragen naar eindklanten. We moeten duidelijk maken dat een promoti- oneel product geen 'afterthought' is, zo van, oh ja, dat moeten we ook nog regelen,” aldus Gordon Glenister van de Britse branchevereniging BPMA. ‘De branche heeft jonge marketeers nodig’ TEKST: WALLY CARTIGNY Gordon Glenister (BPMA): D e Britse brancheorganisatie British Promotional Merchandise Association (BPMA) bestaat al 50 jaar. Zo’n 600 suppliers en distributeurs van de in totaal 1900 suppliers en 2000 distributeurs die op de Britse markt actief zijn, zijn lid van de BPMA. Volgens directeur Gordon Glenister komt ruim de helft van de circa 860 miljoen Britse pond omzet, die in de totale markt wordt gemaakt, toe aan zijn leden. Populair zijn promotionele producten als tassen, schrijfwaren, lanyards, bidons en thermosbekers. Samen al goed voor 150 miljoen pond. “Een mooi resultaat,” aldus Glenister, “maar als we de branche verder willen laten groeien, moet iedereen zijn verantwoor- delijkheid nemen en de werkelijke waarde van promotionele producten gaan overbrengen op eindklanten. Duidelijk gemaakt moet worden dat een promotioneel product geen 'afterthought' moet zijn, iets dat de eindklant nog snel even regelt voordat de actie of campagne van start gaat. Promotionele producten zijn communicatiemiddelen en –media en zijn veel meer dan simpele weggeefproducten. Dat klinkt logisch en ik ben ook niet de eerste die dit zegt, maar ik constateer dat er nog steeds distributeurs zijn die daar niet van zijn doordrongen. Zij moeten weten wat echt belangrijk is voor de eindklant en daarop anticiperen. Als die eindklant moet kiezen tussen verschillende promotionele items, wil hij weten op welke gronden hij de keuze moet maken. Het is aan de distributeur om dat toe te lichten en de klant goed te adviseren. Ik vind dat distributeurs, en zonodig met de suppliers op de achtergrond als backup, op de stoel van de marketeer moe- ten gaan zitten. De concurrent is in onze branche niet een andere distributeur, maar de andere marketing- en communicatiemedia. De meerwaarde van een distributeur is niet het verkopen van een promotioneel product. Het oplossen van marketingproblemen voor de klant is waar het werkelijk om draait.” Mystery shopper Glenister: “Om onze leden extra kennis te laten opdoen, gaan wij een mystery shopper laten bellen en mailen met distributeurs. De resultaten van die gesprekken worden niet openbaar, maar zijn louter bedoeld ommet leden te evalueren met het oog op verbe- tering. Wordt er echt geluisterd naar vragen van eindklanten en zijn de voorgestelde oplossingen creatief genoeg? De wereld om ons heen verandert heel snel, vooral op digitaal gebied. De bran- che heeft goed opgeleide jonge marketeers nodig die nieuwe trends aanvoelen en daarop kunnen inspringen. Met die mensen in dienst kunnen distributeurs groei realiseren, dat geloof ik zeker. Maar om die jongeren voor onze sector te winnen, moeten we met z'n allen zorgen voor een aansprekende marketingindustrie die in ontwikkeling is en blijft. Anders zoeken ze hun heil elders.” Glenister vervolgt: “In een aantal landen in Europa worden cijfers verzameld over de eigen markt. Die zouden we moeten bun- delen om een Europees beeld te krijgen. Hetzelfde geldt voor opleiding en trainingen. Iedereen ontwikkelt zijn eigen oplei- dingen, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is als er sprake
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5