PromZ Vak 02-2015

2015 - nummer 2 – www.promz.nl 37 z (advertentie) 9 ‘Ik heb nog steeds de spirit’ het faillissement van LW Geschenkpakketten al zijn aandelen al van de hand gedaan. Indertijd is daarnaast afgesproken dat de heren met Pasco België zich focussen op die markt, en niet die van Nederland. Waar hij echter niet bij heeft stilgestaan is dat het beeldmerk van Pasco niet officieel is gedeponeerd. “Niet lang na het faillissement van Pasco Nederland klopte er een zaakwaarnemer van de Belgen aan bij de curator. Mijn oude zakenpartners wilden mijn naam hebben. Ik begrijp dat zij ook hun naam wilden beschermen, maar met wat meer overleg had het anders kunnen lopen. Ze begonnen te bieden.” Een kansloze exercitie voor de verbouwereerde Brabander, die na een korte biedronde on top of it all ook zijn bedrijfsnaam verliest. “Wat me erg tegen- viel is dat ik persoonlijk niets van ze gehoord heb. Hoewel er veel mensen zijn die me hebben gesteund, viel dat me wel tegen. 20 jaar heb ik aan mijn naam gewerkt. Waar is het menselijke aspect, vraag ik me dan af.” Wijze lessen Ondanks de bittere pil(len) is Van de Pas vastberaden om van de nieuwe naam HP Promogifts een succes te maken. Zijn blik is gericht op de toekomst. “Ik heb nog steeds de spirit en zal met mijn opgedane ervaringen en lessen er de komende 15 jaar een succes van proberen te maken. Over drie jaar hoop ik een rendement van 10% te draaien. Achteraf bezien had Pasco niet genoeg vlees op de botten als gevolg van de hoge investeringen in huisvesting, de catalogus, de mensen en de opgelopen averij. Misschien had ik zuiniger moeten zijn. Deze crisis was zo diep, dat heeft niemand aan zien komen.” De faillissementen van Van de Pas lijken dan ook een ongelukkige samen- loop van omstandigheden. Het is immers maar de vraag in hoeverre ondernemers in een dermate conjunctuurgevoelige branche in staat zijn zich te wapenen tegen een dergelijke crisis. Focus Rest natuurlijk de vraag waarom Van de Pas zo graag in de branche van promotionele artikelen wil blijven werken. Een ander met zijn track record zou het misschien eens over een andere boeg gooien. “Ik heb 22 jaar ervaring in deze branche en een hoop expertise opgedaan. Bovendien: het blijft een ontzettend leuke business, alleen al vanwege de enorme diversiteit. Mensen uit deze branche raken allemaal besmet met het virus. Natuurlijk wordt het nooit meer zoals het was, maar de markt trekt wel weer aan. Deze tijd vereist alleen wel dat je veel actiever bezig bent met de klant. De afgelopen jaren heb ik enorm veel geleerd en die ervaringen kan ik nu goed gebruiken. Zo moet ik in het achterhoofd houden dat er altijd nog een crisis kan uitbreken. Ook al anticipeer je er nooit helemaal op. Daarnaast moeten de investeringen niet te hoog zijn en zijn zijsprongen uit den boze. Focus, daar draait het om. Met die lessen denk ik dat het allemaal nog best leuk kan worden. Mijn 16-jarige zoon zegt wel eens ‘Pap, als ik van school af ben gaan we echt geld verdienen.’ Mooi hè?” Failliet gaan in Nederland, dat doe je toch niet?

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5