PromZ Vak 02-2015

2015 - nummer 2 - www.promz.nl 33 z 8 “D at is dus de empathie die je krijgt,” vertelt Hans van de Pas van HP Promogifts in zijn Udenhoutse showroom. Hij doelt op zijn voormalige Belgische zakenpartners die er na Van de Pas’ meest recente faillisse- ment vorig jaar in slaagden om zijn bedrijfsnaam en beeld- merk over te nemen. De Brabantse ondernemer was op dat moment druk doende met een doorstart, die door deze actie even in gevaar leek te komen. “De curator raakte al in paniek en dacht dat we de boel wel dicht konden gooien. Gelukkig heb ik de domeinnamen wel kunnen behouden.” Toch zit er geen verbitterde man aan tafel, hoewel Van de Pas tonnen verloor en in het vorige jaar nog maar net de gang naar de schuldsanering kon voorkomen. De ondernemer begint “gewoon” weer opnieuw, al heeft hij op zijn zachtst gezegd roerige tijden achter de rug. Eén faillissement gaat de meeste mensen al niet in de koude kleren zitten. Laat staan twee. Als dan ook nog de bedrijfsnaam in andere handen valt, is de tragedie helemaal compleet. Toch is Hans van de Pas vastberaden er bovenop te komen en weer succes te boeken. Opstaan na twee keer vallen. ‘Ik heb nog steeds de spirit om er toch weer een succes van te gaan maken’ Hans van de Pas (HP Promogifts): Vliegende start Die nemen een aanvang in 1993, als de neerlandicus Van de Pas Pasco Promotions begint. Met de bij Hoogerhuis en Smit, spe- cialist in promotioneel glaswerk, opgedane ervaring op zak en dankzij contacten met inkopers van bierbrouwerijen, weet hij met zijn zojuist opgezette onderneming al vrij snel een Dommelsch- order van 120.000 t-shirts binnen te slepen. Na deze vliegende start is Van de Pas erop gebrand verder aan zijn merk te bouwen. Hij investeert fors. In een catalogus bijvoorbeeld, waarvoor hij een Wehkamp-specialist op het gebied van catalogusmarketing inhuurt. Elke editie kent een eigen thema. Met een oplage van 75.000 vliegen ze het mkb in. De grote, traditionele catalogi- bedrijven zien het met lede ogen aan. Van de Pas: “Het was onderscheidend en leverde de nodige omzet op. Maar ook twee ton aan reclamekosten op de balans, dat wel. We begonnen te groeien, hoewel de marges een stuk

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5