PromZ Vak 02-2015
z 2015 - nummer 2 - www.promz.nl 19 ‘Eigenlijk had het 20%meer moeten zijn vanwege de prijsstijging, maar ik kan het voor minder leveren.’ Dat verhaal begrijpt iedere ondernemer. Want die klanten zijn ook bedrijven, en die hebben heus wel door wat er in de wereld gebeurt.” Robert van Enschot (Vepa Gifts): ‘We doen aan een zekere risicospreiding’ “We zien natuurlijk een stukje prijsstijging, maar ik betwijfel of we daarop afgerekend zullen worden. Als je het uitlegt, begrijpt de klant het wel.” Bij ons is het eerste kwartaal volgens verwachting gelopen. Voor de rest van dit jaar verwacht ik nog meer positiviteit. Wij zijn druk bezig met het binnenhalen van enkele leuke internationale accounts en hopen dit positief te kunnen afronden. Om onze omzet op peil te houden hebben we wel besloten om aan een zekere risicospreiding te doen, en om een niet branchevreemd specialistisch product aan te bieden en hierin te adviseren. Dit past goed in onze bedrijfsfilosofie.” “Ik hou me zelf niet met online sales bezig. We moeten de online kanalen niet onderschatten, maar ze zijn toch vooral geschikt voor het MKB. Wij bedienen vooral grote nationale en internationale bedrijven en met die bedrijven moet je om tafel zitten en een stukje ontzorging bieden.” Araun Pieneman (Araun Partner in Promotion): ‘Geen last van de dollarkoers’ “Ik heb eigenlijk geen last van de dollarkoers. Het eerste kwartaal van dit jaar is heel goed geweest. Misschien heeft het met mijn manier van acquisitie plegen te maken. Ik hoor om me heen dat sommige mensen nogal achterover zitten, maar dat loont niet meer in deze tijd. Dat zijn waarschijnlijk bedrijven die al langer bestaan. Zij hebben ook goede tijden meegemaakt waarin de orders makkelijk binnenkwamen, maar die komen ze nu niet meer bij je brengen. Je moet ze echt halen bij de klant.” “Door de crisis zag je wel wat meer prijsvechters komen, maar ik vind het een misvatting dat je als je klein bent snel zou vervallen in prijsvechten. Dat geldt voor mij totaal niet in ieder geval. Het laatste kwartaal van vorig jaar was voor mij wel moeilijk. Mijn reactie is dan: geen gekke dingen doen, en flink doorgaan met de verkoopinspanningen, door blijven gaan tot je die ene hebt. Je moet blijven zoeken en soms creatief zijn. En vooral: laat je gezicht zien. De gunfactor is ontzettend belangrijk.” Bas Lensen (Lensen Toppoint): ‘Genoeg alternatieven voor het Verre Oosten’ “Zolang partijen de prijzen nog als leading instrument nemen in de verkoop, kun je iedere prijsstijging als een bedreiging zien. Ik zie dat zelf niet zo. De hele wereld weet dat de euro zwakker is geworden ten opzichte van de dollar. Niet de dollar is sterker geworden, maar de euro is zwakker geworden.” “Wat de feitelijke impact zal zijn van de dollarkoers voor de distri- buteur? Geen. Dat betekent niet dat ik de bezorgdheid helemaal niet begrijp. Het is nooit een fijn gevoel als je je prijs moet verho- gen. Maar de distributeur heeft ook de mogelijkheid om Europese producten te verkopen die niet onderhevig zijn aan de dollarkoers. Misschien moet hij op zoek naar alternatieven voor producten uit het Verre Oosten, maar die zijn er genoeg. Een product uit Europa hoeft ook niet duurder te zijn dan een product uit het Verre Oosten én je kunt sneller leveren. Wij hebben als bedrijf 150 producten in prijs verlaagd en daarmee geven we de distributeurs kansen en mogelijkheden om de eindklant goed te bedienen. Dus wat mij betreft is angst ongegrond.” Martin de Winter (Hokra): ‘We hebben het drukker dan vorig jaar deze tijd’ “Ik zie de stijgende dollar niet als een zware bedreiging. Een ster- kere dollarkoers is goed voor onze economie want dan trekt de export aan en neemt de bestedingsdrang toe. Ook dat is goed voor ons vak. Het enige nadeel is dat de prijzen hoger worden. De vraag is wat er wint: het positieve sentiment of het remmetje omdat de prijs wat hoger wordt. Ik denk dat dat positieve senti- ment zal winnen.” “Ik merk ook in mijn eigen omgeving dat men positiever gestemd is en we hebben het concreet drukker dan vorig jaar deze tijd. Aan klantzijde zie ik geen terugtrekkende beweging. Er wordt natuurlijk vaak gewerkt met budgetten en als de prijs iets hoger is worden de aantallen iets lager. We zitten zelf wel strakker op het account management, maar ik denk dat iedereen de afgelopen jaren heeft gekeken waar nog verbeteringen mogelijk waren om de klant nog beter van dienst te kunnen zijn.” Tim Hoen (Joosten Promogifts): ‘Je moet er wel voor blijven knokken’ “Invloed heeft de stijgende dollarkoers zeker, maar ik zie het nog niet als een hele grote bedreiging. Wij importeren zelf direct uit China. Onze sales is in het eerste kwartaal volgens verwach- ting gelopen. Ik zie geen teruggang, er mag nog wel wat meer muziek in komen natuurlijk, maar dat blijft altijd. We willen altijd gecontroleerd vooruit en we willen ook nog meer vooruit dan nu waarneembaar is.” “Wij zijn relatief wat kleiner qua organisatie en kunnen daardoor supersnel schakelen en flexibel inkopen; we bedienen kleine, middelgrote en grote klanten. We draaien volledig op eigen kracht zonder vreemd vermogen en we zijn altijd alert op de kosten, dat is de basis. Enthousiasme, inzet en knokken voor de klant dat is het motto. Of we extra maatregelen nemen als gevolg van de dollarkoers? Niet echt, er zijn genoeg alternatieven, het vraagt gewoon meer creativiteit. Proactief zijn we altijd geweest naar onze relaties en klanten. Achterover leunen kennen we sowieso niet.” “Ik weet niet waarom de internetsales wat achterblijft. Bij ons wil 80 procent van de klanten informatie, advies en maatwerk. Dat lukt nog steeds niet online. Klanten willen producten eerst zien en voelen en dan komt er toch echt advies bij kijken.” Onrust over dollarkoers valt mee 9
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5