PromZ Vak 02-2015

16 Het valt mee met de onrust over de dollar. “We zijn wel wat gewend, en met een slimme en proactieve aanpak komen we hier ook wel doorheen,” lijkt de teneur van het belrondje over de gevolgen van de stijgende dollarkoers - en nog een paar onderwerpen uit de recente meting van PromZ Vak onder distributeurs. Stef van de Velde (Giving Europe): ‘Zie deze ontwikkeling als een kans’ “Ik zie de stijgende dollarkoers niet als een bedreiging. Jaren gele- den was hij ook zo. Toen is de koers naar beneden gegaan en nu stijgt hij weer. Ik begrijp wel dat het moment ongunstig is, en omdat de stijging extreem heeft ingezet kunnen distributeurs dat op korte termijn als een bedreiging zien. Vooral diegenen die catalogi hebben verstuurd zullen moeten uitleggen dat de prijs hoger wordt dan in de catalogus vermeld staat.” “Maar die ontwikkeling kun je juist ook als een kans zien. Ik denk dat de prijzen vlak na de zomer omhoog gaan. Als je als distribu- teur nu tegen je klant zegt: ‘Ik verwacht over een paar maanden een prijsstijging, maar nu kan ik nog tegen een lage prijs leveren’, dan creëer je toch een geweldige opportunity? Als de distributeur niets doet, heeft hij straks natuurlijk wat uit te leggen aan de klant. Maar als hij vroegtijdig communiceert, dan kan hij er juist van profiteren.” “Bovendien: als straks de prijzen gaan stijgen en iedereen ver- hoogt de prijs van producten uit het Verre Oosten, heb je ook geen oneigenlijke concurrentie. Nee hoor, ik ben niet zo negatief.” Ton Löbker (Compacon): ‘Producties elders onderbrengen’ “Wij merken nog weinig van klanten die reageren op de dollar- koers. Dat komt ook omdat er nog weinig doorbelastingen zijn. Als je langlopende contracten hebt met prijzen die vaststaan heb je wel pijn. Dat is bij ons nog niet zo het geval. We hebben ons al wel behoorlijk verdiept in de vraag hoe we in de toekomst met zulke ontwikkelingen ommoeten gaan. Analisten zeggen dat de dollar naar de euro gaat, dus er staat nog wel wat te gebeuren. Welke acties wij concreet nemen? We hebben valutatermijncon- tracten en we kijken ook of we producties op andere plekken kunnen onderbrengen, bijvoorbeeld in Turkije.” “Waarom grotere distributeurs het eerste kwartaal beter hebben gepresteerd dan kleinere? De conjunctuur wordt sneller gevolgd door het MKB dan door grote bedrijven. Grotere distributeurs hebben grotere klanten in hun portfolio en die zijn stabieler. Bovendien besluiten MKB’ers sneller om iets even niet te doen. Voor grote bedrijven zijn promotionele artikelen maar een klein onderdeel van het marketingcommunicatiebudget. En ten slotte is de concurrentie bij de kleinere distributeurs groter.” Onrust over dollarkoers valt mee TEKST: PETER RUNHAAR

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5