PromZ Vak 02-2015

z 2015 - nummer 2 - www.promz.nl 13 Slecht lopende productgroepen Er zijn natuurlijk ook andere redenen waarom het de ene dis- tributeur beter gaat dan de andere. Je kunt de pech hebben in promotionele producten gespecialiseerd te zijn die bij de opdrachtgevers enigszins uit de gratie raken. We hebben het dan niet over sport- en supportersartikelen want die doen het per definitie in een oneven jaar zonder EK en WK wat slechter dan in even jaren waarin wel een groot voetbaltoernooi wordt gehouden. Maar glas en porselein, speelgoed, kinderproducten, uurwerken en lederwaren doen het structureel slecht. Wie daarin een stuk specialisme heeft, heeft het als distributeur momenteel niet gemakkelijk. Dit in tegenstelling tot de distributeurs die zich gespecialiseerd hebben in promotioneel textiel, in al dan niet bedrukt textiel, in reclameartikelen en in schrijfwaren: artikel- groepen waarin opdrachtgevers momenteel meer dan gemiddeld zijn geïnteresseerd. De betrokken distributeurs profiteren daarvan en als ze dat verder weten uit te bouwen door versterkte ver- koopactiviteiten, gaat het ze in 2015 zeker voor de wind (tabel 6). Investeren in marketing en verkoop Het gaat natuurlijk niet alleen om omzet (tabel 6). Er moet ook winst gemaakt worden, zeker nu in de afgelopen jaren veel distributeurs hebben moeten interen op hun reserves. Gelukkig verwacht de overgrote meerderheid van de distributeurs, 86%, in 2015 winst te maken. De rest verwacht op z’n minst quitte te draaien. Een wat teruglopende omzet hoeft dus niet te betekenen dat er geen winst meer wordt gemaakt. Maar het dilemma voor distributeurs met een teruglopende of tenminste een stagne- rende omzet, is wel duidelijk: je maakt weer winst omdat je sterk Met name grotere distributeurs boekten meer omzet Bijna 11% omzetstijging verwacht over geheel 2015 8 Tabel 5: Spontaan genoemde redenen voor de verwachte omzet- stijging in 2015 2015 n= 65 % Meer nieuwe klanten 49 Meer omzet bij bestaande klanten 23 Aantrekkende markt/beter economisch klimaat 17 Verbreding/vernieuwing assortiment 14 Grotere volumes per order 8 Meer marketinginzet 8 Nieuw/meer personeel 5 Verbeterde website 3 Bedrijf beter georganiseerd 3 n= Beter Hetzelfde Slechter Totaal Elektronische producten en USB sticks 64 % 55 34 11 100 Textiel 72 % 52 29 19 100 Reclame-artikelen 76 % 46 45 9 100 Schrijfwaren 68 % 37 54 9 100 Bureau accessoires 60 % 23 65 12 100 Snoepgoed 56 % 20 69 11 100 Sportartikelen en supportersproducten 58 % 19 55 26 100 Glas en porselein 54 % 13 65 22 100 Speelgoed en kinderproducten 46 % 11 69 20 100 Levensmiddelen en drank 46 % 9 76 15 100 Cosmetische producten / lichamelijke verzorging 49 % 8 76 16 100 Uurwerken, sieraden en lederwaren 49 % 6 76 18 100 Tabel 6: Ontwikkelingen verkoop per productgroep,1e kwartaal 2015

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5