PromZ Vak 01-2015

2015 - nummer 1 - www.promz.nl 67 n ew z De kracht van voetbal… De economische waarde van voetbal bedraagt 2,18 miljard euro. Dat is 0,34 procent van het bruto binnenlands product. Dit hebben accountants van PwC berekend in het onderzoek De Kracht van Voetbal, dat de voetbalbond KNVB eind januari presenteerde. Het onderzoek is verricht op initiatief van de KNVB, de eredivisie, de eerste divisie en de stichting Meer dan Voetbal. Het maakt vol- gens de bond voor het eerst de economische en maatschappelijke betekenis van voetbal inzichtelijk. “Voetbal vormt het grootste sociale netwerk van ons land. Het draagt bij op de maatschappelijke thema’s vorming, gezondheid en verbinding,” aldus de bond. “Er kleeft een beetje de perceptie aan het voetbal dat de sport alleen maar geld aan de samenleving vraagt op het moment dat het slecht gaat. Onterecht. Voetbal draagt veel meer bij dan dat het kost. Dat kunnen we nu laten zien,” zei directeur betaald voetbal Bert van Oostveen. Assortiment Care Concepts uitgebreid met Francos Sinds 1 januari van dit jaar levert Care Concepts exclusief het assortiment van Francos GmbH binnen Nederland en België. Het cosmetica assortiment van Care Concepts is hierdoor uitgebreid en de prij- zen voor demeeste artikelen zijn verlaagd. Care Concepts, onderdeel van de Buttonboss Group, is specialist in promo- tionele verzorgingsproducten, private label water en tissueboxen en Francos is een Duitse leverancier van hoogwaardige cosmetica producten. Door de samenwer- king kan Care Concepts zijn assortiment cosmetica vergroten. Nieuw zijn bijvoor- beeld de handcrème met aloë vera en de pocketstick met anti-muggenspray of zon- nebrandspray. Tevens zijn de prijzen van de meeste cosmetica-artikelen verlaagd in vergelijking met voorgaande jaren. Care Concepts kan deze artikelen voorde- lig aanbieden doordat Francos de orders in productie met elkaar kan combineren. (vlnr) Irene Olde Velthuis (Care Concepts) Silke Francus, Michael Francus (Francos) en Robin Vogel (Buttonboss Group). Nieuwe regels etikettering levensmiddelen Sinds december van het vorig jaar zijn de regels voor de eti- kettering van levensmiddelen aangepast. Daarnaast ligt er nu ook meer nadruk op betrouwbare, niet-mislei- dende informatie. Bovendien moet alle verplichte etiket-informatie op een levensmiddelenverpakking ook online beschikbaar zijn. Het gaat onder andere om de ver­ plichte vermelding van: - voedingswaardedeclaratie: duide- lijk leesbare informatie op het etiket over de energiewaarde en de hoe- veelheid vet, verzadigde vetten, koolhydraten, suiker, eiwitten en zout. - allergenendeclaratie: vermelding van de allergie-informatie. Dit geldt ook voor onverpakte levensmidde- len, zoals verkocht in de detailhandel en in de horeca. - vermelding van aspartaam. - vermelding datum (eerste) invriezing; vermelding van ontdooiing van eer- der diepgevroren levensmiddelen. - letterhoogte van minimaal 1,2 mm voor de verplichte vermeldingen. De aanpassingen gelden voor pro- ducenten van levensmiddelen, detailhandel, groothandel, horeca en webwinkels. Het Warenwetbesluit informatie levensmiddelen is ingegaan per 13 december 2014. Het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen en het Warenwetbesluit Voedingswaarde- informatie levensmiddelen zijn vervallen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5