PromZ Vak 01-2015

2015 - nummer 1 - www.promz.nl 57 - n i e uws ONDER VERANTWOORDELIJKHEID VAN HET PPP CSR Promotional Products klaar Het heeft even geduurd maar de nieuwe MVO certificering is beschikbaar. Vanaf begin dit jaar kunnen PPP leden zich laten certificeren voor CSR Promotional Products. Deze nieuwe certificering ver- vangt het huidige PPP MVO certificaat. Het logo van het ‘oude’ PPP MVO certi- ficaat mag vanaf 1 september 2015 niet meer gebruikt worden. Dit certificaat werd in 2010 in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen door het Platform Promotional Products geïntro- duceerd. Binnen PPP is bestuurslid Niels Peters als portefeuillehouder MVO ver- antwoordelijk voor de introductie van het ‘nieuwe’ CSR Promotional Products. Niels Peters: “Het CSR Promotional Products heeft een Europa-brede scope. Er is afgelo- pen jaren hard aan de totstandkoming van een internationaal MVO certificaat voor onze branche gewerkt. CSR Promotional Products is daarvan het resultaat. CSR staat voor Corporate Social Responsibility, de Engelse term voor MVO. Aan de basis van dit schema staat de UN Guiding Principles on Business and Human Rights. Dit is een internationaal erkend raamwerk voor het identificeren, bewaken en borgen van risi- co’s. Daarmee ligt er een solide basis voor de implementatie van CSR in onze branche. Branches dienen namelijk zelf een verta- ling te maken van het raamwerk naar de eigen praktijk. Dat is voor de promotionele sector dan ook gebeurd.” Code of Conduct PPP directeur Marijke van Hoorne: ‘Het raamwerk voor CSR Promotional Products staat. Het is nu aan onze leden om aan de eisen die binnen het certificeringspro- gramma gesteld worden, te voldoen. Het CSR programma kent twee niveaus: goud en zilver. Voor alle PPP leden, ongeacht de omvang van de organisatie, zijn beide certificaten bereikbaar. Het verschil wordt bepaald door het ambitieniveau. CSR Goud gaat verder bij inkoop in risicolanden en eist een proactieve houding richting leve- ranciers als het gaat om het naleven van arbeids- en productieomstandigheden.” CSR Awareness “Het is in het belang van onze branche dat we verder kunnen met een certificaat met internationale ambitie,” zegt Niels Peters. “Dat is goed voor onze leden die zaken doen met het buitenland, maar ook leden die alleen op de Nederlandse markt actief zijn, hebben een instrument in handen waarmee zij zich kunnen onderscheiden. CSR certificering is alleen voorbehouden aan PPP leden die de Code of Conduct hebben ondertekend. Dat is een belangrijk lidmaatschapsvoordeel. Wat ook belangrijk is, is dat CSR haalbaar is voor alle leden en dat het goed is voor het imago van onze branche. Van leden die CSR gecertificeerd zijn, wordt wel verwacht dat zij dit binnen hun klantenkring en daarbuiten actief uit- dragen. Dat klinkt logisch, maar het wordt nog wel eens vergeten. Daarom hebben wij voor het CSR Promotional Products een online awareness training ontwik- keld, bedoeld voor het hele CSR team. Zodoende hopen we dat onze leden hun onderscheidend vermogen nog actiever communiceren. Dat helpt ook om onze branche op een hogere plaats op de lad- der van het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen te brengen.’ De kernwaarden van CSR Promotional Products certificering • Bewaken en verbeteren arbeids- en productieomstandigheden • Veilige en verantwoord geproduceerde promotionele producten leveren • Betrouwbare leverancier van promotionele producten zijn Wilt u op de hoogte blijven van wat er in de branche speelt? Word lid van het PPP! Ontdek de voordelen! www.ppp-online.nl 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5