PromZ Vak 01-2015

2015 - nummer 1 - www.promz.nl 5 C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: +31 (0)75-6475747, fax: +31 (0)75-6284914 e-mail: info@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Wally Cartigny, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, drs Rutger Vahl Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: +31 (0)72-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement, Tel: +31 (0)75-6475747 Hans Janssen Advertentie-acquisitie, Tel: +31 (0)75-6475747 John Swaab Philip Lasance Meryem Karakus Productie/traffic, Tel: +31 (0)75-6475747 Monique Zijlstra-Brandt Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. 9 Hou jezelf niet voor ’t lapje In deze PromZ Vak komen we terug op de uitkomsten uit de onderzoeken van PromZ onder opdrachtgevers en distributeurs in Nederland. Representatieve onderzoeken, uitgevoerd door een onafhankelijk marktonderzoekbureau. Het PromZ Opdrachtgeversonderzoek werd gehouden onder marketeers en inkopers van circa 300 bedrijven, (semi)overheden en non-profit organisaties. Aan het PromZ Distributeursonderzoek deden rond de 250 distributeurs mee. We benadrukken de omvang en onafhankelijkheid van de onderzoeken hier nog maar eens, omdat mensen altijd de neiging hebben om iets wat ze liever niet horen als foutief of onwaar te bestempelen. Maar de uitkomsten die in deze (en de vorige) PromZ Vak worden beschreven en besproken, komen uit gedegen onderzoeken. PromZ laat deze onderzoeken uitvoeren om met name u inzicht te geven in marktontwikkelingen en trends. Naar believen kunnen suppliers en distributeurs de resultaten gebruiken in hun marktbenadering. Waarom deze toelichting? Omdat er altijd vakgenoten zijn die bepaalde uitkomsten in twijfel trekken omdat ze zelf andere ervaringen of doelstellingen hebben. Dat zal gerust zo zijn, maar hou jezelf niet voor ’t lapje. En dan gaat het nu bijvoorbeeld alleen nog maar om uitkomsten als dat niet alle eindgebruikers snelle levertijden (heel) belangrijk vinden – hoe erg is dat trouwens? – en dat de interesse (en dat is wat anders dan inkoop) in duurzame promotionele producten snel toeneemt. Maar ook uitkomsten met verdergaande consequenties – in welk onderzoek dan ook – is eenzelfde lot beschoren: wie het niet wil horen, luistert niet. PromZ laat de genoemde onderzoeken ten behoeve van de branche uitvoeren. Er worden trends en ontwikkelingen mee geschetst waar suppliers en distributeurs hun voordeel mee kunnen doen. Elk jaar investeren we een aanzienlijk bedrag in de onderzoeken: overigens, er is geen enkele andere partij die dergelijk onderzoek doet. Onderzoek is er juist om je eigen ervaringen, ideeën en verwachtingen te toetsen aan die in je branche en/of markt. Benchmarken, daar kun je verder mee komen. Marktonderzoek helpt om een strategische beslissingen te nemen. Onderzoek kan antwoorden opleveren die nodig zijn voor goed onderbouwde beslissingen. Dat is ook waar we met de PromZ-onderzoeken aan willen bijdragen, meer dan dat pretenderen we niet. We laten onderzoek uitvoeren, we melden de uitkomsten. En we hopen dat het vak er wat aan heeft. Reacties van het vak op de marktonderzoeken Xindaoover sustainability. ‘Het gaat om het verhaal achter het product’ Joop vanVeelenoverhetPPP: ‘Het is geen club voor fietsenmakers’ VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË maart2015 - nummer1 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L )

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5