PromZ Vak 01-2015

z 2015 - nummer 1 - www.promz.nl 49 Meeste PSI-leden verwachten omzetgroei in 2015 9 Volgens de Duitse branchevereniging GWW heeft de Duitse promotionele productenbranche een heel goed jaar achter de rug. De branchevereniging meldt dat de Duitse branche in 2014 goed was voor bijna 3,5 miljard omzet, een stijging van 1,25 procent ten opzichte van 2013. De groei kwam vooral af van de kleine(re) ondernemingen (tot 49 medewerkers). Een derde van het Duitse bedrijfsleven verwacht ook dit jaar (wat) meer budget te gaan besteden aan promotionele producten. Iets meer dan 60 procent van de bedrijven gaat ervan uit dat de bestedingen gelijk blijven. Farma-klanten Uit onderzoek van PromZ Vak en PromZ Magazine blijkt dat distri- buteurs in Nederland in 2014 een omzetstijging van 8,7 procent noteerden en denken in 2015 gemiddeld 9,8 procent meer te gaan verkopen. Het Nederlands bedrijfsleven gaat ervan uit dat de budgetten voor de inkoop van promotionele producten dit jaar weer omhoog gaat met een kleine 2 procent. Het Duitse WA Nachrichten meldt expliciet dat de Duitse distribu- teurs onderling een fellere concurrentiestrijd aangingen door het (deels) wegvallen van farmaklanten. Om verliezen te compen- seren gingen distributeurs actief naar nieuwe klanten in andere sectoren op zoek. “Het verbod op de inzet van een groot aantal promotionele producten in de farmaceutische industrie, dat in juli van kracht werd bij monde van de European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations trof de branche hard,” aldus het bericht. Britse cijfers geven aan dat er in 2014 22 distributeurs hun deuren moesten sluiten, evenals 19 suppliers. Maar 2014 is overall een goed jaar geweest, aldus Sourcing City en men verwacht een positief 2015 in Groot-Brittannië. Duurzaamheid Met nadruk wees Freter in zijn openingsspeech op het thema duurzaamheid in relatie tot de promotionele productenindustrie. “Wat voorheen nog wel eens werd afgedaan als sociaal-romanti- sche attitude of een ‘hoe heurt ’t eigenlijk’ als marketingfoefje, is inmiddels midden in onze branche terecht gekomen,” zei hij. Uit het onderzoek onder de PSI-leden komt ook naar voren dat inmiddels 60 procent van de leveranciers in de promo- tionele productenbranche duurzaamheid een (zeer) belangrijk thema vindt. Aanleiding voor de PSI om een PSI Sustainable Award te lanceren en in het verlengde van de aandacht voor duurzaamheid, samen met het Duitse GWW meer aandacht te vragen voor het thema compliance. Meer duidelijkheid in wet- en regelgeving kan voorkomen dat leveranciers onnodig veel geld uitgeven door een overdreven voorzichtig compliance­ beleid, aldus Michael Freter. (PromZ Vak besteedt regelmatig aandacht aan het thema duurzaamheid, ook in deze uitgave, zie de rondvraag en het interview met Albert van der Veen op pag. 39). De PSI 2015 telde 16.290 bezoekers (16.234 in 2014) en 873 exposanten (852 in 2014). In het PromZ Pavilion stonden ruim 20 suppliers uit Nederland en België. Daar stond ook de PromZ Bar, die drie dagen lang goed werd bezocht door relaties van PromZ en de relaties van de standhouders uit het PromZ Pavilion.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5