PromZ Vak 01-2015
z 2015 - nummer 1 - www.promz.nl 43 ‘Het verhaal achter het product. Dat moet doorkomen’ Marketeers worden teruggefloten Van der Veen: “Alle grote ondernemingen hebben inmiddels een strategisch beleid rondom het thema duurzaamheid gefor- muleerd. Die multinationals kunnen het zich niet lang meer permitteren om promotionele producten in te kopen die niet sustainable zijn. De marketingafdelingen, die nutteloze weg- gevertjes of goedkoop promotioneel textiel inkopen, worden straks teruggefloten door hun raden van bestuur. Want ook de promotionele producten moeten stroken met het geformuleerde beleid. En wat bij de multinationals begint, zie je straks terug bij het midden- en kleinbedrijf. Iedere inkoper heeft de keuze tus- sen duurzaam en niet duurzaam. Als je als eindklant de circular economy wil stimuleren of sowieso wil uitstralen dat je het milieu respecteert, kies dan voor duurzame gifts. We zijn met z’n allen verantwoordelijk voor deze wereld. Dat verhaal moet doorkomen, ook waar het gaat om de keuze van promotionele producten en relatiegeschenken.” Overigens gaat het bij (promotionele) producten in relatie tot duurzaamheid niet altijd alleen om het product zelf. Ook ver- pakking, hoeveelheid en soort papier kunnen bijdragen aan sustainability, evenals gewicht en formaat. Dat laatste doet bijvoorbeeld ook een bedrijf als Unilever, dat zijn kleinere verpak- kingen sterk promoot. Op de website meldt Unilever onder meer: ‘Onze totale voetafdruk van verpakkingsafval naar vuilstortplaat- sen is met 11% verminderd. Efficiënt verpakkingsontwerp en innovatief gebruik van materialen zijn de grote aanstuurders geweest. We zetten nieuwe technologieën in voor lichtgewicht verpakkingen en de nieuwste technieken voor het optimalise- ren van materiaalgebruik binnen de honderden verschillende ontwerpen.’ Thoughtful als kenmerk Het merk XD is de drager van Xindao’s signatuur. Een kenmerk van de collectie is het begrip ‘thoughtful’, dat associaties heeft met behoedzaamheid en in deze context verwijst naar het feit dat het product qua functie en materialen zo min mogelijk schade aanbrengt aan mens en milieu. Van der Veen hecht veel waarde aan de branding van het merk bij de eindklant. Als onderdeel daarvan is XD Design in een groot aantal landen verkrijgbaar in de betere retailzaken, zoals De Bijenkorf in Nederland. Dat vergroot de herkenbaarheid van het merk en maakt het zichtbaar bij de consument en bij de doelgroep. Maar er zijn geen plannen om XD Apparel via retailketens te gaan verkopen. “Kleding verkopen via fysieke winkels is niet onze expertise. We focussen ons op business to business. En mochten we XD Apparel al aan de con- sument willen verkopen, dan zie ik dat eerder gebeuren via een XD Apparel webshop waarmee we het textielmerk verder kunnen branden,” zegt Van der Veen. Van der Veen ziet ook de rol van e-commerce in hoog tempo in belang toenemen voor distributeurs. “De traditionele manier van verkopen, waarbij de distributeur met de catalogus naar de eindklant gaat, gaat verdwijnen. Het zijn ook vooral de online distributeurs die groeien.” Hij verwacht dat e-com- merce, mede mogelijk gemaakt door de digitale oplossingen van de suppliers, in de tussenhandel binnen nu en vijf jaar een grote vlucht genomen zal hebben. Deze gedachte past ook in Vision 2020, waarin de overstap naar digitale catalogi een van de doelstellingen is. Waarde creeëren Van der Veen: “Wat is de reden dat een eindklant iets cadeau doet? Hij wil zijn relaties bedanken, of zijn naam promoten. Dan wil hij toch iets weggeven wat de ontvanger waardeert en gebruikt? Hij kan bij wijze van spreken toch beter elk jaar één goed en functioneel product van 8 euro inkopen dan acht keer een nutteloos weggevertje van 1 euro, dat ook nog eens het milieu belast omdat het binnen de kortste keren op de afvalberg terecht komt? Wij vinden dat promotionele producten waarde moeten creëren voor de gever en waardering bij de ontvanger. Daarom is het ook zo belangrijk dat distributeurs bij hun klanten niet alleen met de inkopers, maar ook met de marketeers en ceo’s om de tafel zitten. Zij zijn immers degenen die vooral kijken naar wat het promotionele product voor hun bedrijf en imago kan betekenen.” Van der Veen: “Als onze klanten net zo in onze visie geloven als wij, dan vindt die uiteindelijk zijn weg naar de eindklant. Het grootste compliment dat wij kunnen krijgen is dat de distributeur het zelf zo inspirerend vindt dat hij al op voorhand onze partner wil zijn. Dat hij niet alleen maar wil weten welke nieuwe pro- ducten we hebben en wat ze kosten, maar dat hij zich commit vanuit overtuiging. Onze producten volgen dan vanzelf, want die horen daar gewoon bij.” Sustainability is straks geen keuze meer, maar een must 9
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5