PromZ Vak 01-2015

z 2015 - nummer 1 - www.promz.nl 39 8 “D e multinationals met sustainability programs kunnen zich geen promotionele producten ver- oorloven die stoffen bevatten die schadelijk zijn voor mens en milieu en binnen de kortste keren op de vuilnisbelt terecht komen. Daar kunnen we kort over zijn. En die multinationals zetten de toon, waarna het midden- en kleinbedrijf volgt. Ik verwacht dat het over tien jaar gewoon zo ver is.” Dat zei Albert van der Veen, ceo van Xindao, een jaar geleden toen hij Vision 2020 bekend maakte, Xindao’s strategie die hele- maal om sustainability draait. Er is geen toekomst in take, make Xindao is en blijft de everyday supplier die ze sinds 2010 al zijn. De focus van het bedrijf ligt op sustainability die onder andere vorm krijgt in de collectie van het eigen merk XD Design en het textielmerk XD Apparel. Met duurzame producten kunnen distributeurs zich onder- scheiden, vindt ceo Albert van der Veen. “Het gaat om het verhaal erachter. Distributeurs moeten het verhaal verkopen. Het product volgt dan vanzelf.” ‘Het verhaal achter het product. Dat moet doorkomen’ Albert van der Veen (Xindao): and waste. Precies een jaar later, op de PSI 2015, spreken we Van der Veen weer. Hoe kijkt hij terug op een jaar Vision 2020? “We hebben toen wel wat verwarring gezaaid. We zijn echt niet van de ene op de andere dag een leverancier van louter eco producten geworden. We zijn gewoon nog die everyday supplier – met inmiddels wel twaalf productcategorieën.” ‘Respectfully made’ De supplier legt steeds meer de focus op functionele promotio- nele producten en het eigen merk XD Design, waaronder Xindao producten ontwikkelt volgens de eigen ‘groene’ richtlijnen. TEKST: KARIN SCHAPER

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5