PromZ Vak 01-2015
z 2015 - nummer 1 - www.promz.nl 35 8 Keuzes maken “In onze ogen kun je niet van alle markten thuis zijn en moet je als distributeur keuzes maken in marktbenadering en -bewerking om in de toekomst succesvol te kunnen zijn,” vervolgde hij. “Het maken van keuzes is in onze ogen van groot belang. Je kunt niet met ieder- een zaken doen, dat geldt zowel op klant- als leveranciersniveau.” Compacon onderscheidt drie klantgroepen, te weten het MKB, de grotere Fortune 100 bedrijven en de internationale klanten. Compacon kiest er bewust voor om zich te focussen op de laatste twee. Löbker: “Het – klein – MKB zal vooral bediend worden door kleinere marktpartijen, waarvan er ook nogal wat zijn. Als ver- lengstuk van de suppliers verkopen deze partijen min of meer de state of the art producten. Hun marge is beperkt door de transparantie van de markt: persoonlijke service kan dan nog het verschil maken. Deze klantgroep zal ook meer en meer zijn weg vinden naar internet-aanbieders.” “De grotere Fortune 100 bedrijven is meer de klantgroep waar wij op focussen, samen met de internationale bedrijven,” aldus Löbker. “Deze opdrachtgevers zoeken distributeurs die een bepaalde schaalgrootte hebben, een gezonde financiële huishouding, die kunnen ontzorgen met modellen en middelen buiten het product om, zoals webshops, warehousing en distributie, die focus hebben op CSR en compliance etcetera. Een duidelijk andere en veeleisen- der groep die wij goed kunnen bedienen. Ook de internationale klanten kunnen we servicen door onze samenwerking met IPPAG. Zo hebben we via de IPPAG bijvoorbeeld LeasePLan en Monsanto als klant gekregen en bedienen we deze klanten in vele landen.“ Potentieel risico “Deze klantgroepen vragen echter wel het een en ander van ons, en op onze beurt vragen wij daarmee wel weer het een en ander van onze leveranciers,” aldus Löbker. “Het zijn partijen die hoge eisen stellen en waar we op structurele basis moeten zorgen voor klanttevredenheid. Ieder probleem, hoe klein ook, is een potentieel risico voor de klantrelatie. Dat maakt ons weer tot een veeleisende distributeur richting suppliers. Want het betekent dat we ook wel eens af moeten wijken van de gebruikelijke proces- sen, de standaard voorwaarden en werkwijzen en dat geldt dan ook voor onze suppliers. Suppliers moeten zich dat realiseren en de risico’s samen met ons willen bestrijden. Wij vragen van onze suppliers de bereidheid om samen met ons deze klanten te bedie- nen. Accountmanagement bij suppliers zien we als een must.” Andere benadering “Het business model van de meeste suppliers is het leveren van promotionele producten aan distributeurs met een zo laag Goed eten en uniek wonen Dit was de vierde leveranciersdag van Compacon op rij. Tijdens deze bijeenkomst, met vertegenwoordigers van de circa 25 pre- ferred suppliers, werd F&F Verpakkingen verkozen tot de beste leverancier van 2014 van Compacon. In de drie jaren daarvoor viel die eer respectievelijk te beurt aan Xindao, Yazu en Lensen Toppoint. Compacon organiseert zijn leveranciersdagen altijd op verras- sende – uiteraard Rotterdamse - locaties. Dit jaar was dat de nieuwe Markthal in Rotterdam, als metafoor van marktontwik- kelingen, marktinnovatie, marktsegmentatie etcetera. De gasten van Compacon kregen na de presentatie een rondleiding in en om de Markthal en in een van de appartementen in het gebouw. De Markthal is de eerste overdekte marktvloer van Nederland. ‘Goed eten en uniek wonen komen samen in de spectaculaire boog.’ Waarom een Markthal? Door nieuwe Europese regelge- ving moest de verkoop van bijvoorbeeld vlees, vis en kaas in de buitenlucht aan steeds striktere regels voldoen. Dit werd door de stad Rotterdam aangegrepen om een van de meest ambitieuze projecten van de afgelopen jaren te starten: het bouwen van de meest unieke versmarkt ter wereld. De vorm van het gebouw is bijzonder, evenals de binnenkant. Kunstenaar Arno Coenen creëerde het grootste kunstwerk in Nederland: de Horn of Plenty. Met een oppervlakte van 11.000m 2 en heldere kleuren is het niet vreemd dat het ook wel de Sixtijnse kapel van Rotterdam wordt genoemd.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5