PromZ Vak 01-2015
34 C ompacon heeft een aantal jaren geleden de strate- gische keuze gemaakt om met preferred suppliers te gaan werken. Compacon is er namelijk vast van overtuigd dat een intensieve samenwerking met een aantal gekwalificeerde leveranciers voordelen biedt voor alle betrok- ken partijen. “Compacon kiest voor preferred suppliers en wil zelf een preferred distributor zijn. Growing together is ons motto,” zei directeur Ton Löbker vorig jaar op de leveranciers- dag van Compacon. Dat de omzet bij de preferred suppliers in 2014 ten opzichte van 2013 met 13 procent is gestegen (in 2012 tov 2011 +10 procent en in 2013 tov 2012 +16 procent), is volgens Löbker een bewijs dat de strategie om met prefer- red suppliers te werken structureel vruchten afwerpt. Reden waarom deze leveranciersdag van Compacon ook in het teken stond van ‘het vieren van de samenwerking’, zo maakte Löbker duidelijk. Leveranciers zijn bij Compacon ‘gekwalificeerd’ als ze voldoen aan een bepaalde score die wordt gemeten aan de hand van criteria als klantgerichtheid, assortiment en kwaliteit, prijs, voor- raad, levertijd, flexibiliteit, proactiviteit, teamwork en webshop orderafhandeling. Elk jaar beoordeelt Compacon zijn leveranciers op deze punten en rolt er aan de hand van de scores ook een ‘leverancier van het jaar uit’. De titel ‘Compacon leverancier van Het samenwerken met een beperkt aantal preferred suppliers, een keuze die Compacon een paar jaar geleden maakte, komt alle partijen ten goede, lichtte directeur Ton Löbker toe op de medio februari gehouden leveranciersdag van deze distributeur. Compacon werkt voor veeleisende klanten. Daarom is Compacon ook een veeleisende distributeur voor suppliers, aldus Löbker. ‘Accountmanagement bij suppliers is een must’ Ton Löbker (Compacon): TEKST: KARIN SCHAPER het jaar’ was dit maal voor F&F Verpakkingen, met name bekend als leverancier van draagtassen. Nieuwe klanten Voor Compacon was 2014 een goed jaar, aldus Ton Löbker. De omzet van Compacon, dat 28 medewerkers telt, groeide circa 8 procent, de orderintake nam toe met zo’n 10 procent. Deze groei is mede ontstaan door acquisitie van nieuwe klanten, voortko- mend uit het winnen van tenders of het werkelijk binnenhalen van bedrijven waar Compacon al jaren mee in contact was. In 2014 verwelkomde Compacon klanten als USG People, Facilicom, Desso, Monsanto, NN Group en Univé. “Daarnaast hebben we natuurlijk vanaf juli van het vorig jaar de overname van Eddy PG Caprise geëffectueerd, wat ook in het tweede halfjaar heeft geresulteerd in een mooie omzet en groei bij hun klanten. Last but not least was er de overname van Novelties en de implementatie van de daar lopende busi- ness en klanten. We hebben in 2014 nog niet veel extra omzet gerealiseerd bij deze klanten, maar we zijn wel contractsupplier geworden bij partijen als Nederlandse Staatsloterij, Vopak, TU Delft, Tebodin, AKD en Nauta Dutilh. De overnames passen in onze strategie om te groeien, en daardoor ons bedrijf nog verder te professionaliseren,” lichtte Löbker toe.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5