PromZ Vak 01-2015

30 8 E igen-keuzeconcepten zijn een trend die niet meer weggaat. De Nederlandse markt is goed voor een paar miljoen kerstpakketten en eindejaarsgeschenken, maar opdrachtgevers willen niet elk jaar hetzelfde doen. De giftcard bewijst ook z’n waarde in loyaltysystemen, of om medewer- kers te belonen die hun targets gehaald hebben, bijvoorbeeld. Veel partijen wisselen per jaar tussen giftcards en het traditi- onele kerstpakket c.q. eindejaarsgeschenk, is ook de ervaring van Joeri ter Beek, commercieel manager van fonQ.nl Zakelijk, en verantwoordelijk voor partnerships. “De trend is dat er meer keuze wordt geboden. Steeds meer werkgevers gaan voor eigen- keuzeconcepten, of ze sturen van tevoren een enquête rond waarin ze medewerkers vragen waar hun voorkeur naar uitgaat. Ze krijgen dan bijvoorbeeld de keuze tussen een kerstpakket, een cadeaukaart, of een gift aan een goed doel. We merken dat de giftcard daarbij populair is.” Sterke merken FonQ heeft als webwarenhuis een cadeau-imago, stelt Ter Beek. “We willen voor elke doelgroep en voor elk geefmoment iets kunnen bieden. De focus ligt daarbij op mooie en bijzondere pro- ducten op het gebied van wonen, koken en lifestyle.” De giftcard van fonQ biedt keuze uit de online catalogus van ruim 35.000 producten van zo’n 650 A-merken. Daaronder vinden we namen als Weber, Brabantia, Philips, Le Creuset en Bodum. “Mensen vinden het in deze tijd belangrijk om te weten waar ze aan toe zijn en waar iets vandaan komt,” zegt Ter Beek. “Sterke merken horen daarbij.” De marges op kerstpakketten zijn hoog. De meeste cadeaukaarten komen daarbij niet in de buurt. Maar eindklanten vragen erom. Distributeurs kunnen juist hun toegevoegde waarde bewijzen met de inzet van giftcards, betoogt commercieel manager Joeri ter Beek van webwarenhuis fonQ. Joeri ter Beek (fonQ): ‘Distributeurs bieden toegevoegde waarde’ TESKT: ALLARD FREDERIKS FOTO: HERBERT WIGGERMAN In 2014 heeft fonQ behoorlijk geïnvesteerd om het eigen retail- merk verder te laden. “We hebben in het verleden ingezet op een groot aantal verschillende domeinnamen met eigen webshops, zoals Cadeautjesshop.nl en Brabantiawebshop.nl”, zegt Ter Beek. “Nu gaan alle ballen op fonQ. Dat is het consumentenmerk.” FonQ is hard doorgegroeid, vertelt hij. “Sinds maart vorig jaar zijn we met een commercial op tv te zien. Dat heeft onze naamsbe- kendheid verdrievoudigd. De omzet is het afgelopen jaar met 40 procent gestegen.” Serieus onderdeel Al vrij snel na de start van fonQ in 2003 kwam er ook een zakelijke afdeling. Ter Beek: “We trokken ook bezoekers die op zoek waren naar honderd barbecues om aan het perso- neel weg te geven.” Zo’n zes jaar geleden introduceerde fonQ een eigen giftcard. Die was in het begin vooral bedoeld voor consumenten. “Mensen zeiden: ‘Ik vind dat jullie een leuke webshop hebben, kan ik ook iets cadeau geven aan iemand?’ De card heeft zich ontwikkeld tot een serieus onderdeel van ons bedrijf.“ De giftcard wordt ook verkocht bij grote retailers als AH, C1000, Jumbo, en Ako. In totaal is de kaart bij zo’n 3.000 punten te koop. Dat levert ‘substantiële omzet’ op, wil Ter Beek wel kwijt. “Sinds we op tv zijn is de verkoop van de card in de winkels meer dan verdubbeld.” De zakelijke markt is aanmerkelijk groter, legt hij uit. “Als iemand de giftcard in de winkel koopt, is het meestal maar één exemplaar. In business-to-business gaat het om grote aantallen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5