PromZ Vak 01-2015

z 2015 - nummer 1 - www.promz.nl 23 ‘Het PPP is er niet voor mensen die maar wat aanrommelen’ 9 Van pepermunt tot fietsbellen Wat voor een vak is het promotionele productenvak eigenlijk, vragen we Van Veelen. “Ik denk dat dit vak het moeilijkste vak is dat er bestaat! Want we doen iets wat eigenlijk niet kan. We verkopen alles, van pepermunt tot kerstpakketten, elektronica, kleding en fietsbellen. Dat vereist een hoeveelheid kennis, en dan heb ik het alleen nog maar over productkennis, die onmogelijk is. Je moet wat afweten van logistiek, van druktechnieken, van marketing en communicatie en je moet ook nog creatief zijn. Als distributeur heb je het contact met de eindklant, en dat maakt de functie van distributeur zo waardevol en uniek. Géén supplier die het zich kan permitteren om die rol over te nemen. Daar ben ik nooit bang voor.” Hij vervolgt: “In dit vak moet je een schaap met vijf poten kunnen zijn. Maar ik vind het ’t leukste vak dat er is. Het is een vak waarin je echt kunt ondernemen. Maar je moet er wel veel energie in willen steken en keuzes maken. En je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen keuzes. Er zijn zoveel mogelijkheden, zoveel doel- groepen en zoveel productgroepen. Als je in dit vak niet slaagt, dan ligt dat vaak toch echt aan jezelf.” Geen club voor fietsenmakers De instap in dit vak is laag, heeft van Veelen al ‘ns gezegd. “Maar de weg naar de top kost veel tijd en inzet,” voegt hij er nu aan toe. En de distributeur die dat er niet voor over heeft, neemt zijn vak niet serieus. Dat vindt Van Veelen nu, en dat vond hij ook toen hij voorzitter werd. Toen zei hij al: “We moeten geen elite- club worden, maar ook niet maar iedereen toelaten. Niet iedere fietsenmaker kan zomaar PPP-lid worden. Van belang is dat we zowel de branche als ook de buitenwereld duidelijk maken dat we een vereniging van vakgenoten zijn.” “De eindklant die alleen maar duizend zwarte pennen wil, kan vanuit China worden bediend – met alle risico’s vandien. Maar de professionele vertegenwoordiger van ons vak gaat het niet om die pennen, maar om wat de eindklant er mee wil en kan. Naar mijn idee is het PPP de plek voor de distributeurs die meerwaarde aan de producten willen meegeven. Het PPP focust ook meer en meer op opleiding, op marketingkennis, op MVO, op certificaten enzovoort. Het PPP is niet de club voor de distributeur die dat niet belangrijk vindt. En de lat komt alleen maar hoger te liggen. Terecht. Om het scherper te stellen: het PPP moet geen aan- trekkingskracht hebben op mensen die maar wat aanrommelen. Ten overvloede, het gaat daarbij om vakmanschap, niet om hoe klein of groot het bedrijf is.” Crisis en faillissementen “Ik zou maar een jaar voorzitter zijn en ik had mezelf geen specifieke doelen gesteld,” zegt Van Veelen, terugkijkend op vier jaar. “Ja, ik wilde wel meer leden. En dat is niet gelukt, niet in de laatste plaats door de crisis en de faillissementen van leden die daar mede een gevolg van waren. Maar ik kan wel zeggen dat we als PPP in de laatste jaren wel wat hebben bereikt. Er is meer geld beschikbaar, en dat is enorm belangrijk. De organisatie is professioneler gewor- den, mede door de komst van een directeur. We zijn met elkaar een goed, constructief team, geen dubbele bodems, geen onderlinge spelletjes. We hebben meer sympathie voor het PPP als branche- vereniging en meer draagvlak gecreëerd. Het tot stand komen van de campagne over de kracht van promotionele producten en het feit dat leden hem daadwerkelijk inzetten is daar een uiting van.” PV: Waarom stopt Van Veelen nu met het voorzitterschap? “Er is een goede opvolger gevonden in Edwin Bouman. Ik kan nu met een goed gevoel afscheid nemen.” Meer tijd in ProComm steken zit er niet in. “Dat draait wel. Het is beter dat die jongens daar me niet elke dag zien,” grapt Van Veelen. Hij voelt er meer voor om bezig te zijn met zijn andere onderneming, MenS, Marketing en Strategie. “Samen met ondernemers om de tafel zitten ommet ze te brainstormen over marketing en strategie van hun bedrijf, dat vind ik gewoon heel leuk om te doen. Ik doe dat op basis van no cure no pay. Voor ondernemers hier uit de regio. Ik ga er niet voor in de file staan en ik blijf baas over mijn eigen agenda. Ondernemen is marketing, en marketing is mijn hobby. Dat is iets wat ik distributeurs zo graag wil meegeven: denk en doe als een marketeer, dan heb je heel andere gesprekken met je klanten. Dan kun je toegevoegde waarde overbrengen, en daarmee de meerwaarde van de producten die je verkoopt.” ‘Je hebt ook altijd van die azijnpissers . Waarom zijn die überhaupt lid?’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5