PromZ Vak 01-2015

z 2015 - nummer 1 - www.promz.nl 21 ‘Het PPP is er niet voor mensen die maar wat aanrommelen’ PV: Maar hoeveel opdrachtgevers, zeker in die tijd, kennen het PPP en waar het voor staat? “Daar ben je zelf bij. Mijn opdrachtgevers kennen het PPP door mij, want ik ben zo slim om er zelf over te vertellen. Ik vertel over de opleidingen binnen het PPP, het MVO-certificaat enzovoort. En als prospects niet weten wat het PPP is, dan zeg ik dat hun huidige leverancier kennelijk geen lid is van de branchevereniging van het vak. Ik zet mijn lidmaatschap aanvallend in.” Spiegeltjes en kraaltjes “Het wordt tijd dat we onze branche beter gaan positioneren,” zegt hij. “Lid zijn van je eigen branchevereniging hoort daar bij, evenals het serieus nemen van je eigen product. Albert Heijn en Shell hoef je het effect van promotionele producten niet uit te leggen, dat weten ze als geen ander. Maar het gros van het MKB ziet ons nog altijd als die leveranciers van spiegeltjes en kraaltjes. Dat moeten we toch niet meer zomaar over ons heen laten komen! We moet uitleggen wat promotionele producten kunnen betekenen voor naamsbekendheid, voor marketing en sales, voor klantentrouw. We moeten de meerwaarde van het promotionele product overbrengen.” Overigens vindt Van Veelen niet dat praten over ‘product media’ – zoals de BAPP nu voorstelt – de juiste benaming is om dat te realiseren. “Dat bekt niet. Bovendien, ik vind dat het gaat om promotionele producten, ofwel om producten met een eigen, specifieke rol binnen de marketingmix.” Premiumban voorkomen Hoewel er distributeurs (en ook suppliers) zijn die niet verder durven of willen kijken dan de eigen landsgrenzen, beaamt Van Veelen dat het in ons vak niet alleen meer om de eigen, nationale brancheverenigingen gaat, maar om wat er Europees gebeurt inzake wet- en regelgeving en de impact ervan op de branche. En dan komt het gesprek vanzelf op de EPPA, en het gebrek aan daad- en slagkracht van deze Europese organisatie. De laatste tijd kwam de EPPA in het nieuws: zowel de PSI als Giving Europe wil- len de EPPA niet langer financieel steunen. De totnogtoe mislukte invoering van het Europese CSR-certificaat, dat de EPPA een fors bedrag aan inkomsten had moeten opleveren door de verkoop aan distributeurs in Europa, ligt aan dat besluit van die twee partijen (die als lid van de Supplier Commissie van de EPPA weer veel geld hebben geïnvesteerd om die inkomstenbron mogelijk te maken) ten grondslag. Op de afgelopen PSI is er koortsachtig overleg gepleegd om een EPPA – dus niet per se de EPPA zoals we die nu kennen – overeind te houden. Van Veelen “hoopt” dat er over een half jaar een goede Europese brancheorganisatie op poten staat. De belang- rijke landen willen meedoen, en Engeland en Duitsland gaan elkaar vinden, stelt hij. Duitsland is een machtsblok, helemaal met de steun van de PSI op de achtergrond. Van Veelen: “Een sterke Europese organisatie is mega belangrijk. Hadden we die maar gehad toen de farmaceutische industrie dwars ging liggen over de inzet van promotionele producten - wie weet hadden we dan die premiumban kunnen voorkomen.” Geur van oneerlijke concurrentie Ook het PPP was not amused dat de EPPA maar niet doorkwam met het CSR-certificaat, licht Van Veelen toe. Het behalen van het PPP MVO-certificaat werd een jaar of twee geleden stopge- zet omdat men over moest gaan op het Europese CSR-certificaat van de EPPA. Dus waren er PPP-leden met het MVO-certificaat en leden die geen certificaat konden halen omdat ze op de EPPA-versie moesten wachten. Dat kreeg de geur van oneerlijke concurrentie en dat wilde het PPP niet als verwijt kunnen krij- gen. Vandaar dat het MVO-certificaat van het PPP nu weer is te behalen, in een verbeterde, European versie, aldus Van Veelen. En hoe het nu met het EPPA CSR-certificaat gaat aflopen, dat weet niemand …. Dat Van Veelen wel een distributeur met oog voor Europa is, komt ook naar voren uit het feit dat hij, samen met André Noordwijk van BeGlobal (tot voor kort penningmeester in het PPP-bestuur) de Europese commissie binnen het PPP gaat vormen. Zij gaan het PPP vertegenwoordigen in zaken die te maken krijgen met een – nieuwe - Europese brancheorganisatie. 8 ‘Een sterke Europese brancheorganisatie is mega belangrijk’ Afkomst verloochent zich niet. Joop van Veelen geeft bezoekers graag een doosje scharreleieren uit Barneveld mee!

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5