PromZ Vak 01-2015

18 J oop van Veelen (56) loopt al een tijdje mee in de promo- tionele productenbranche. Iedereen die hem een beetje kent weet wel dat hij over het algemeen geen blad voor de mond neemt. Ook niet als het over het PPP gaat. Distributeurs en suppliers die professioneel met hun bedrijf bezig zijn en geen PPP-lid zijn, noemt hij ronduit “dom”. En tegen al die “azijnpissers” - zoals hij ze noemt - die alleen maar zeuren en zich hardop afvragen wat het PPP nou eigenlijk te bieden heeft, zegt hij dat hij niet snapt waarom ze dan überhaupt lid zijn en dat ze beter kunnen afhaken. “Overigens is dat het lot van iedere branchevereniging,” zegt Van Veelen schouderophalend. “Er zijn altijd leden die zich afvragen wat ze aan het lidmaatschap hebben. En als ik dan specifiek vraag wat ze vinden dat het PPP allemaal moet doen, dan weten ze niet wat we doen en ook niet wat ze willen dat we doen. Met de contributieverhoging van een paar jaar terug en het verplicht ondertekenen van de Code of Conduct hebben we deze mensen een paar mooie redenen in de schoot geworpen om af te haken, en daar ben ik niet rouwig om. Als distributeur steek ik graag energie in klanten die het waard zijn om die energie in te steken. Zo vind ik ook dat het bestuur van een branchevereniging zijn energie moet steken in leden die dat waard zijn.” “Aan de andere kant,” zegt Van Veelen ook eerlijk, “zijn er par- Joop van Veelen neemt afscheid als PPP-voorzitter ‘Het PPP is er niet voor mensen die maar wat aanrommelen’ Toen Hans Poulis in 2011 het voorzitterschap van het PPP (Platform Promotional Products) neerlegde, nam Joop van Veelen (ProComm) deze functie op zich. Iemand moest het doen, vond hij. Hij zou een jaartje op de winkel passen. Het werden er vier. Op de ALV van begin deze maand gaf hij het stokje over aan Edwin Bouman (WOT-P). TEKST: KARIN SCHAPER FOTO: RUUD JONKERS FOTOGRAFIE tijen die we niet voldoende kunnen overtuigen van de noodzaak van het PPP-lidmaatschap.” Hij doelt daarbij met name op grote bedrijven uit de branche. “Ik mis een paar grote namen, zoals een BrandLoyalty, bijvoorbeeld.” Boter, kaas en eieren Opgegroeid tussen boter, kaas en eieren op het boerenbedrijf van zijn ouders in Barneveld, begon Van Veelen zijn loopbaan in de gra- fische industrie. Het boerenbedrijf was niks voor hem, maar afkomst verloochent zich niet: wie bij hem op bezoek komt krijgt steevast een doosje scharreleieren van de wereldberoemde Barnevelders mee… Vanuit de grafische industrie kwam hij via voetbalmaatje Erik Jan Schimmel terecht in de promotionele productensector bij MOB. Hij verliet MOB om in 2006 het ook in Barneveld gevestigde ProComm te kopen, dat zich in de loop der jaren steeds meer profi- leerde als een distributeur van promotionele producten. Vanaf de eerste ProComm-dag meldde Van Veelen zich bij het PPP. “Voor die paar centen die het lidmaatschap toen – en nu nog - bedroeg, kon ik dat label van de branchevereniging op mijn visitekaartje zetten, en daarmee onderscheidde ik me meteen van een paar honderd collega’s die geen lid waren. Hoe onnozel is het zo’n voordeel niet te pakken? Met het lidmaatschap koop je een stuk gereedschap – dat moet je dan toch ook gebruiken?” 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5