PromZ Vak 01-2015

z 2015 - nummer 1 - www.promz.nl 15 9 Reacties op marktonderzoeken Dat doen we omdat we ervan overtuigd zijn dat de markt duur- zaamheid echt belangrijk vindt. Deels komt dat door wetgeving, die bedrijven hiertoe verplicht. Ik merk dat klanten vooral geïnteres- seerd zijn in de omstandigheden in fabrieken in China. De prijs speelt nog steeds een rol als het gaat om de keuze tussen duurzaam en niet duurzaam. Hierdoor wordt vaak alsnog gekozen voor niet duurzaam.” MAURICE BOOGAARD, GREENMOTION: “Hoewel consumen- ten steeds meer uitgeven aan duurzame producten is het voor velen geen aankoopargument. In het bedrijfsleven ligt het anders omdat bedrijven en overheden aangesproken en afgerekend worden op hun MVO-beleid. Dat 30% denkt dat duurzaamheid belangrijker zal worden, vind ik een hoog percentage. Dat distri- buteurs te weinig informeren over duurzaamheid past in de trend. Zo’n veertig procent van de Nederlandse consumenten heeft geen vertrouwen in de duurzaamheidsclaims van bedrijven.” “Om de opdrachtgever te laten bewijzen dat zijn producten groen, duurzaam, sociaal en/of ethisch verantwoord zijn, is het nood- zakelijk om alle kennis en informatie met de opdrachtgever te delen en transparant te zijn. Dat vraagt om een gepassioneerde distributeur die verstand heeft van duurzaam inkopen. Bij veel distributeurs ontbreken deze kwaliteiten omdat ze het ingewik- kelde en lastige materie vinden. De meeste bedrijven hebben duurzaamheidsthema’s die ze via een gift of premium willen acti- veren. Hoe je klanten mee krijgt? Bedenk dat achter elk premium een verhaal moet zitten. Waar is het van gemaakt? Ter introductie van het Chocolademelk pak van Tony’s Chocolonely hebben we een pen gemaakt van gerecyclede melkpakken. Maar ook: wie heeft het gemaakt? De NEN zet Senz paraplu’s in vanwege Dutch Design, innovatie en duurzaamheid.” BAS LENSEN, TOPPOINT: “Als supplier zijn wij al geruime tijd bezig met duurzaamheid, toch merken we dat er weinig vragen vanuit de markt komen. Dit terwijl veel eindklanten hier blijkbaar wel mee bezig zijn. Veel grote bedrijven mogen alleen nog maar duurzaam inkopen, zij zullen dus veel vragen hebben waar de distributeur op zal moeten inspelen.” “Duurzaam is toch de toekomst. Waarom kiezen voor een weg- gooi-artikel terwijl je ook kunt kiezen voor een functioneel product en lange levensduur. Daarnaast zijn wij gezamenlijk verantwoordelijk voor de toekomst van onze kinderen en hun kinderen. Als we hier aan bij kunnen dragen waarom zouden we dit dan niet doen? Soms zijn er maar kleine wijzigingen nodig om een product duurzaam te maken. Dat 56 procent van de opdracht- gevers duurzame promotionele producten (zeer) belangrijk vindt, is een hoog percentage. In de verkoop van sustainable artikelen is dit niet terug te zien.” “Duurzaam is een ‘trending topic’ dat steeds belangrijker wordt, waarom zou je als distributeur daar dan niet van profiteren? De distributeur laat kansen liggen als hij zich niet verdiept in de materie en daardoor geen juist advies kan geven. Een eindklant wil zijn product het liefst zo lang mogelijk in beeld hebben bij zijn klanten en afnemers: daar sluiten duurzame producten perfect op aan.” “Er ligt ook een rol voor de suppliers. Zij dienen de distributeurs goed te informeren zodat zij dit kunnen communiceren naar de eindklant. Productcompliance is een zeer complex onderwerp. De vertaalslag maken naar de eindklant is erg belangrijk, maar ook moeilijk. Als Toppoint hebben wij hier bijvoorbeeld een extern bedrijf voor in de hand genomen, zij helpen ons met het in kaart brengen en ook het communiceren van de productinformatie. Dit jaar komt veel van deze informatie online op de website waar- door klanten overzichtelijk kunnen zien welke producten welke certificaten hebben, daarnaast vinden zij een samenvatting van de belangrijkste productinformatie. Geen moeilijke woorden maar duidelijk en transparant.” Kleine wijzigingen kunnen producten al duurzaam maken

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5