PromZ Vak 01-2015

z 2015 - nummer 1 - www.promz.nl 13 Reacties op marktonderzoeken 8 “Nu ook in onze branche de rol van internet steeds belangrijker wordt, twijfel ik er niet aan dat snelle levertijden alleen maar belangrijker worden. Veel klanten zullen zich de vraag stellen waarom de levertijd van promotionele artikelen zoveel langer is dan die van bijvoorbeeld kantoorartikelen of kopieerpapier. Ook voor grote corporate klanten lijkt het logisch dat zij snel wil- len kunnen reageren op de verkoopresultaten van hun merk of product met nieuwe sales promotions.” 4 Distributeurs onderschatten de interesse van opdrachtgevers in duurzaamheid. Maar duurzaamheid is inmiddels echt een issue: 56% van de opdrachtgevers vindt duurzame promotionele producten (zeer) belangrijk en ruim 30% denkt dat het belang ervan toeneemt. Het is aan distributeurs om de interesse van opdrachtgevers voor duurzaamheid ook daadwerkelijk in orders om te zetten. Sowieso vinden eindklanten dat hun distributeurs (te) weinig informatie over duurzame producten geven. DANIËLLE KASPERS, ROBITEX: “Bij onze opdrachtgevers gaat duurzaamheid de laatste twee jaar iets meer spelen, maar als ik het in percentages zou moeten benoemen, gaat het nog steeds maar om 20% van de klanten. Dat is aanzienlijk minder dan de 56% in het onderzoek. Waarom dit nog steeds geen big issue is, komt waarschijnlijk doordat de opdrachtgevers vanuit hun klanten niet worden gedwongen zelf hun producten/werk- wijzen duurzamer te maken. Of dat de opdrachtgevers er zelf gewoonweg niet mee bezig zijn en andere belangen voor gaan. Dat opdrachtgevers vinden dat distributeurs te weinig informatie geven over duurzame producten herken ik niet. Onze leveranciers spelen er al een aantal jaren voldoende op in. Wat je meer zou kunnen doen? Bijvoorbeeld een aparte brochure maken, of XML- koppelingen voor webshops.” “Bij ons wordt het thema duurzaamheid belangrijker. In februari gaan we live met een aparte webshop voor duurzame producten. EDWIN KATS, PINKCUBE: “Dat eindklanten snelle levertijden niet zo belangrijk vinden, herken ik niet. Mijn klanten willen hun producten binnen vijf werkdagen hebben, behalve als producten echt helemaal custom made zijn, uiteraard. Waarom mijn erva- ring anders is dan uit het onderzoek blijkt? De enige verklaring die ik kan geven is dat de respondenten in het onderzoek tot de wat oudere garde behoren, de generatie van de telefoon en het persoonlijke contact. Onze klanten vinden ons vooral via internet. Het zijn twintigers en dertigers die ook privé heel veel via de digitale snelweg bestellen. Zij zijn gewend dat wat ze vandaag bestellen morgen geleverd wordt. Zou je dit onderzoek over vijf jaar herhalen, dan verwacht ik dat eindklanten korte levertijden wel bovenaan hun prioriteitenlijst zetten.” “Ik begrijp concullega’s of suppliers niet die weken de tijd nodig hebben om een product te leveren. Het is toch gewoon een kwes- tie van je proces goed op orde hebben? De Nederlandse klant wordt steeds ongeduldiger, denk ik. Die wil gewoon maximale flexibiliteit. Kun jij het niet binnen week leveren, dan gaat ‘ie naar een ander.” STEPHEN GIBSON, MOB: “It’s not the large that will eat the small, it’s the fast that will eat the slow…, wordt wel gezegd. Prijs of originaliteit zijn en blijven - ook volgens het onderzoek - de belangrijkste criteria van opdrachtgevers om hun distribu- teurs te selecteren. Maar dat wil niet zeggen dat levertijd er niets toe doet. Als prijs en kwaliteit vergelijkbaar zijn, dan kies je als eindklant voor de distributeur met de kortste levertijd. Ook omdat dit iets zegt over kwaliteit, namelijk dat processen goed op orde zijn! Om een voorbeeld te geven: de gemid- delde ordergrootte voor een drukkende groothandel is 400 stuks. Afhankelijk van product en techniek duurt de ‘productie’ van een gemiddelde order slechts 45 minuten. Het is onwaar- schijnlijk dat de markt op termijn een levertijd accepteert van een week of zelfs langer. Sterker nog, het kost de groothandel meer om de order vier dagen in de hoek te laten liggen, dan hem dezelfde dag weg te drukken.” De rol van internet in ons vak wordt steeds belangrijker

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5