PromZ Vak 01-2015

2015 - nummer 1 – www.promz.nl 11 z (advertentie) 8 Reacties op marktonderzoeken taalt zich in een toename van het aantal klanten die gemiddeld wel aanzienlijk kleinere orders plaatsen, zeker met zo’n 25 tot 40% in de afgelopen drie jaar. Een aantal grote klanten doet, in plaats van enkele grote orders per jaar, nu ook meer in fases. Dit wil niet zeggen dat het makkelijker is om klanten te winnen. Daar moet je nog steeds moeite voor doen. En zeker niet alleen door een aantrekkelijke prijs. Klanten zijn gevoelig voor service. Ze willen goed worden geholpen. Misschien is het daardoor juist wel duurder om klanten binnen te halen!” “Onze strategie is een paar jaar geleden al meer gericht op het behou- den van bestaande klanten. Goed en deskundig advies en service op maat zijn sleutelwoorden. En als je wat andere, ‘geheime’ ingrediënten toevoegt in je marketing, dan kom je tot een mooi geheel om nieuwe klanten aan je binden.” 3 Distributeurs denken dat voor veel eindklanten levertijd heel belangrijk is, terwijl dat in werkelijkheid slechts voor een paar procent van de eindklanten echt het geval is. Suppliers en distributeurs jutten elkaar op, terwijl de eindklant kennelijk best een dagje langer wil wachten… DICK VAN DEN BERG, PRODIR: “Voor de levering van onze pennen zijn deadlines vaak zeer belangrijk, denk aan beurzen, seminars e.d. Maar voor het grootste gedeelte van onze orders is drie weken snel genoeg. Die termijn is dan wel bindend. Dat distributeurs denken dat korte levertijden heel erg belangrijk zijn voor de eindklant, heeft mijns inziens uitsluitend te maken met de concurrentie. Er zijn ons gevallen bekend waar op de website wordt beweerd dat onze pennen binnen acht dagen leverbaar zijn, bedoeld om de concurrentie voor te zijn. De eindklant komt dan wel bedrogen uit en zal niet graag meer bij deze distributeur bestellen. De uitkomst van dit onderzoek verandert niets aan hoe ik denk over levertijden. Vind je dat het bij ons te lang duurt, ga dan naar een ander.” Klant is gevoelig voor service

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5