PromZ Vak 4-2014

8 Al een paar jaar melden de distributeurs van promotionele producten lichte omzetstijgin- gen: +2,1% in 2013 en +2,4% in 2012. De economische crisis lijkt voor veel distributeurs inmiddels een verschijnsel uit een wat verder verleden. Maar waren er tot nu toe zowel distributeurs met omzetstijgingen als bijna evenveel distributeurs met omzetdalingen, in 2014 lijkt het beeld behoorlijk gekanteld te zijn, in de goede richting. Het gaat weer beter! Maar moet 16% van de distributeurs afhaken? TEKST: ED VAN EUNEN U it het jaarlijkse PromZ Distributeursonderzoek dat ook in 2014 door marktonderzoekbureau One Question werd uitgevoerd, komt over 2014 een omzetstijging van niet minder dan 8,7% naar voren. Het is een ‘gewogen’ groei waarbij de omzetstijging van grotere dis- tributeurs zwaarder meetelt dan die van kleinere distributeurs. De omzetstijging doet zich over een breed front voor: weliswaar moet toch nog 16% van de distributeurs over 2014 een omzet- daling noteren, maar niet minder dan 60% van de distributeurs zag de omzet stijgen in 2014. Je mag dus wel zeggen dat het branche-breed weer goed gaat. Beter zelfs dan verwacht want een jaar geleden schatten de distributeurs de omzetstijging voor 2014 nog op 5,9%. Maar het werd dus 8,7%! Het zal niemand verbazen dat de verwachtingen voor 2015 nog positiever zijn. De distributeurs denken in 2015 gemiddeld 9,8% meer te gaan verkopen dan in dit toch al goede jaar 2014. Opdrachtgevers hebben meer te besteden Min of meer tegelijkertijd met het PromZ Distributeursonderzoek werd ook het jaarlijkse PromZ Opdrachtgeversonderzoek gehou- den. Aan de opdrachtgevers werd gevraagd hoe hun budgetten voor promotionele producten zich hadden ontwikkeld. Daaruit PromZ Distributeursonderzoek 2014 komt, na enkele jaren van budgetdalingen, over 2014 een gemid- delde budgetstijging van 1,0% naar voren. Voor 2015 rekenen de opdrachtgevers op een gemiddelde budgetstijging van 1,8%. Mooie cijfers, maar de distributeurs rapporteren veel hogere groeicijfers over dezelfde periode (tabel 1). Hoe kan dat? Er mag vanuit worden gegaan dat een belangrijk deel van de groei bij andere distributeurs vandaan komt, en dat zal ook gel- den ook voor 2015. Opdrachtgevers zoeken nieuwe distributeurs De opdrachtgevers zeggen ook dat ze zich steeds minder gebon- den voelen aan hun bestaande distributeurs. Slechts een kwart van de opdrachtgevers weet nu al zeker dat er in 2015 weer met Gewogen omzetgroei distributeurs Budgetgroei opdrachtgevers 2012 + 2,3% - 4,0% 2013 + 2,1% - 4,0% 2014 + 8,7% + 1,0% Verwachting 2015 + 9,8% + 1,8% Tabel 1: Groeicijfers

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5