PromZ Vak 4-2014

2014 - nummer 4 - www.promz.nl 5 PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: +31 (0)75-6475747, fax: +31 (0)75-6284914 e-mail: info@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Wally Cartigny, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, drs Rutger Vahl Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: +31 (0)72-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement, Tel: +31 (0)75-6475747 Hans Janssen Advertentie-acquisitie, Tel: +31 (0)75-6475747 John Swaab Philip Lasance Meryem Karakus Productie/traffic, Tel: +31 (0)75-6475747 Monique Zijlstra-Brandt Eefje van Doorn Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Aryen Bouwmeester Druk: SDA Print+Media Amsterdam Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. C O L O F O N C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) 9 PromZ Vak exclusief voor handelaren in promoti onele producten en diensten 2014 • NR 4 VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË december2014/januari 2015 - nummer 4 Rondvraag Het Amerikaanse model: ja of nee? PSL Europe stapt uit zijn comfort zone PromZ Distributeursonderzoek 2014: Het gaat weer beter! Maar hoe verder met de achterblijvers? 7 -9 januari PSi2015 DÜSSELDORF 140201_PromZ_Vak_4_3_104.indd 1 09-12-14 12:13 Stilzitten is geen optie Uit het PromZ Distributeursonderzoek 2014 en het onderzoek van PromZ onder opdrachtgevers in Nederland komt naar voren dat de markt dit jaar is gegroeid, en dat we ook volgend jaar op groei mogen rekenen. Opvallend is wel dat distributeurs voor 2015 een veel grotere groei verwachten dan je zou mogen veronderstellen op basis van wat opdrachtgevers zeggen over hun bestedingen in 2015. Dat betekent dat de groei bij distributeurs voor een belangrijk deel ten koste van elkaar zal gaan – net zoals dat dit jaar het geval was. Wie stilzit, en niet mee kan of wil in de stroom, ziet zijn business slinken. Uit het onderzoek komt naar voren dat zelfs in dit jaar van herstel, 2014, een behoorlijk percentage van de distributeurs in omzet is teruggegaan, waar de meesten een omzetgroei realiseerden. Wat doen we met de achterblijvers, helemaal nu we er ook van uit mogen gaan dat ook in 2015 er een teruggang in de verkoop van kerstpakketten te zien zal zijn? De wereld verandert. De branches waar eindklanten in werken veranderen. De promotionele producten­ branche verandert. Uit ons onderzoek onder opdrachtgevers blijkt ook dat eindklanten actief de verandering zoeken op het vlak van promotionele producten én niet in de laatste plaats bij hun leveranciers. Zorg dat ze u kennen, dat ze u zien en weten wat u voor hen kan betekenen! Distributeurs die actief nieuwe klanten werven, die laten zien dat ze er zijn en opdrachtgevers weten te verrassen, die gaat ’t goed. Je moet dicht op de huid van je klanten zitten en er van uitgaan dat je een klant nooit alleen hebt. Stilzitten is geen optie. Proactiviteit blijft ook voor 2015 het devies. In PromZ Vak schrijven we hier al jaren over. Is het wellicht een idee voor het PPP om bijeenkomsten te organiseren met cases van distributeurs die groeien en succesvol zijn? Er zijn genoeg distributeurs te vinden die die kennis en ervaring graag willen delen met collega-ondernemers. Kennis delen, leren van elkaar, óók dat is 2015. Een sterke en florerende branche, die ben je gezamenlijk en die maak je met elkaar! PromZ Vak wenst u een goed nieuw jaar!

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5