PromZ Vak 4-2014

z 2014 - nummer 4 - www.promz.nl 49 Ondernemers praten graag over successen. Maar als het een keer misgaat, blijft het stil. Het faillissement is nog steeds een taboeonderwerp. Dat is jammer, want ervaringen van onder- nemers die het hebben meegemaakt zijn leerzaam. Hans en Cocky Schalk doen hun verhaal. ‘Een faillissement, ‘t kan iedereen gebeuren’ T erugkijkend op het faillissement van Intercédé valt vooral de snelheid op waarmee het allemaal gebeurde. In drie maanden tijd ging een zaak ten onder die bijna twintig jaar had gefloreerd. Het was een zware peri- ode, blikt Cocky Schalk terug, maar dat het zo snel ging had één voordeel: “Er was nauwelijks tijd om bij de pakken neer te gaan zitten en te gaan zitten treuren. Aan de verwerking kwamen we pas later toe.” Het aantal faillissementen in de branche neemt toe. En dat lot treft zeker niet alleen bedrijven met een dubieuze reputatie, het treft ook gerenommeerde namen. Intercédé was een distributeur met status in de branche. Een bedrijf met een lange staat van dienst en met eigenaar-directeur Cocky Schalk als bekend gezicht op beurzen en evenementen. Totdat ze in juli 2013 ineens bij een aantal leveranciers op de stoep stond met een vervelende boodschap. “Dan moet je dus aan mensen met wie je al jaren samenwerkt vertellen dat je failliet bent. Dat je hun rekeningen niet meer kunt betalen.” Doosjes met zeep vullen Ze willen op verzoek van PromZ Vak hun verhaal wel vertellen. Hans Schalk: “Enerzijds om te kunnen reageren op onjuiste ver- halen die de ronde doen. Maar ook om te laten zien dat een faillissement niet het einde hoeft te betekenen.” Hoe begon het voor Hans en Cocky Schalk in de branche van promotionele producten? Daarvoor moeten we terug naar 1983. Via via komt het echtpaar in contact met iemand die in zeep en shampoo handelt. Ze levert onder meer aan hotels. Een paar impulsieve acties later staat Hans, doordeweeks in dienst bij scheepvaartbedrijf Nedlloyd, op zijn vrije zaterdagen doosjes met zeep en flesjes met shampoo te vullen. Ook Cocky heeft nog gewoon een baan. Ze komt bij veel bedrijven over de vloer. In een vergaderruimte staan schalen met pepermuntjes. Daar zit iedereen met zijn handen in te graaien, ziet Cocky. Niet erg hygiënisch. 8 “Toen ontstond het idee om de doosjes niet met zeep maar met pepermuntjes te vullen,” zegt ze. Het snoepje als promotioneel product is geboren. Nadat KLM positief reageert op een mailing, en er drie miljoen pepermuntjes met de hand in doosjes zijn gedaan, komt Intercédé goed van de grond. Al snel wordt het assortiment uitgebreid met andere reclameartikelen. Het aantal klanten groeit mee. In de hoogtijdagen doet het bedrijf 7 à 8 miljoen aan omzet en staan er twintig mensen op de loonlijst. Belangrijke datum: 9/11 Wanneer gaat het mis met het bedrijf? Er is geen direct moment aan te wijzen, zeggen Hans en Cocky Schalk. Maar ‘9/11’ was een belangrijke datum voor Intercédé. “We hadden veel klanten in de luchtvaart, dat was driekwart van onze omzet. Na de aansla- gen in 2001 veranderde alles. Vliegtuigmaatschappijen werden zeer terughoudend, en wilden alle oude contracten herzien. We richtten ons meer op andere markten, waaronder kerstpakketten. Enerzijds was dat bedrijfseconomisch gezien een juiste beslis- sing. We moesten ons verbreden. Maar we werden daardoor ook kwetsbaarder.” Kerstpakketten blijken een andere tak van sport. Hans: “Alle acti- viteiten concentreren zich in de laatste drie maanden, maar je moet er twaalf maanden per jaar mee bezig zijn. Je werkt dus negen maanden zonder dat je iets verdient. Bovendien moet je al vanaf de zomer gaan voorfinancieren.” Als klanten dan ook nog eens besluiten pas na zestig of negentig dagen de factuur te voldoen, en banken ineens geen grote kredieten meer willen geven, kan in korte tijd een financiële noodsituatie ontstaan. Cocky: “Het waren niet alleen de kerstpakketten waardoor we in problemen kwamen. Het aantal orders was als gevolg van de crisis flink teruggelopen. Klanten deden ineens veel minder dan de jaren ervoor. Een grote internationale opdrachtgever had grote orders toegezegd maar trok alle budgetten in doordat er aan de andere kant van de wereld, totaal onverwacht, ineens problemen waren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5