PromZ Vak 4-2014

z 2014 - nummer 4 - www.promz.nl 41 8 consument. Mede daarom is het zo belangrijk dat deze industrie ook data verzamelt op enduser-niveau. Hoe denken mensen over werk en vrije tijd, twee belangrijke segmenten voor de promotio- nele productensector, zeker ook voor een supplier als PSL Europe. Met welk product kan de eindklant zijn verhaal het beste over- brengen en is dat ook het product dat de enduser graag krijgt en gebruikt? Meaningful products, ik denk dat die de toekomst hebben. Werk, bijvoorbeeld, gaat er heel anders uitzien. Hebben we in 2020 nog vaste werkplekken? Sharing things wordt steeds belangrijker. Je hebt geen auto, je gebruikt een auto, je deelt een auto met een aantal mensen. Je deelt een werkplek of je bent straks je eigen werkplek met behulp van alle draagbare gadgets en wearables.” Kop boven het maaiveld Shahbazi: “De markt van promotionele producten is onvoorspel- baar. Wat wil de eindklant? Hoe reageert de enduser? Fabrikanten moeten enerzijds een soort van unieke producten maken om op te vallen, want eindklanten willen opvallen met hun promotio- nele producten. Anderzijds moeten ze enigszins op safe spelen en daarom vanuit commercieel oogpunt de middenweg bewandelen. Hoe algemener de producten, hoe groter de kans op verkoop. Maar ook dan kun je met je kop boven het maaiveld uitkomen, en vanuit die insteek hebben we de ontwerpers van PSL in Hong Kong geadviseerd,” vervolgt hij. In onze markt, reageert Verwaal, zijn er al genoeg ‘me too’ pro- ducten. En ‘winning by making cheaper’ – dat gaat ‘m niet worden en daar wil PSL niet voor kiezen. Niemand wordt wijzer van een prijzenslag, vindt hij. “We weten bij PSL Europe heel goed dat we het tegenover de grote partijen niet zullen winnen op ser- vice of het lage prijsniveau. Wij moeten het echt hebben van onze producten en de keuze om met méér producten van eigen design als het ware ons eigen verhaal te vertellen. In combi- natie met kwaliteit en functionaliteit van de producten, willen we ons daarmee richting 2020 duidelijk onderscheiden van de andere aanbieders. Maar ik zeg er direct bij dat we de hardlopers, en populaire producten die je ook in andere catalogi vindt, niet weg doen. Dat zou niet verstandig zijn. Geleidelijk aan willen we, naast het aandeel elektronica en horloges waar we al jaren goed om bekend staan, het aandeel producten uit eigen huis substantieel vergroten. ‘Define your story’ was een belangrijk advies vanuit Delft. Dat hebben we niet alleen vertaald in meer eigen producten, maar ook in een selectiever beleid. We hebben 90 producten geskipt en daar komen er in 2015 maar 35 voor terug. Met minder producten kunnen we ons verhaal duidelijker vertellen, zeggen we nu.” Een mindshift voor PSL Europe? Verwaal: “Als je jezelf gaat positioneren als een design company, is ‘start designing’ het motto. Als PSL Europe durven we ook op die manier naar onze collectie te kijken. Je kunt wel blijven zeg- gen dat powerbanks het zo goed doen en dat je daarom nog Meaningful products, ik denk dat die de toekomst hebben

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5