PromZ Vak 4-2014

40 TEKST: KARIN SCHAPER Studenten van de internationaal vermaarde opleiding Industrial Design aan de TU Delft hebben het assortiment van PSL Europe doorgelicht. De supplier wil in de komende jaren minder het label van ‘elektronica’ hebben en meer dat van ‘eigen design’. Geen makkelijke opdracht, maar wel een die Martijn Verwaal, general manager Europa, noodzakelijk vindt om PSL Europe onderscheidend op de kaart te kunnen zetten. Martijn Verwaal (PSL Europe): ‘We durven uit onze comfort zone te stappen’ D e herpositionering van PSL Europe is Martijn Verwaals grootste uitdaging, zo zei hij al enkele maanden terug in PromZ Vak. “Van een specialist in elektronica willen we een specialist in design worden.” Hij wil minder van- uit producten denken. “Producten zijn geen doel op zich, ze hebben een functie, ze voorzien in een behoefte. Onze premi- ums worden in bepaalde omstandigheden of situaties gebruikt. Bijvoorbeeld op het werk, thuis of in de vrije tijd. Rondom die thema’s hebben wij nu onze catalogus opgebouwd.” Ten behoeve van hun internationale afstudeerproject hebben - in totaal 28 - studenten van de TU Delft die thema’s van de catalogus verder onder de loep genomen. Ze zijn niet alleen bij PSL in Zoetermeer geweest, maar hebben ook een aantal dagen doorgebracht bij de mensen van PSL’s Design Centre in Hong Kong. Verwaal: “Dat waren dagen van nieuwe ideeën pitchen. Uit deze creatieve sessie zijn nieuwe productconcepten ontstaan, waarvan we er drie al konden meenemen in de catalogus voor 2015.” Buiten de box denken Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van industrial designers in de promotionele productenbranche? TU-student Kevin Shahbazi, die het project bij PSL Europe begeleidde (en inmiddels op project- basis werkzaam is voor Philips in Eindhoven) antwoordt: “Buiten het kader denken, daar gaat ’t om. Dat kunnen meer mensen, maar industrieel designers kunnen heel gestructureerd buiten de box denken. Dat is hun vak en daarmee de toegevoegde waarde die ze te bieden hebben.” De in Canada geboren en getogen Shahbazi en zijn groep van inter- nationale studenten hebben de promotionele productenindustrie zo goed mogelijk geanalyseerd toen ze werd gevraagd om PSL Europe op productniveau van advies te dienen. “Een belangrijk verschil met andere sectoren is dat in de promotionele producten- sector één product bij twéé partijen moet aanslaan, namelijk bij de eindklant en bij de enduser,” zegt Shahbazi. In deze industrie sta je als fabrikant behoorlijk ver af van de enduser, zeg maar de Martijn Verwaal (l) en Kevin Shahbazi

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5