PromZ Vak 4-2014

z 2014 - nummer 4 - www.promz.nl 33 9 BQS zoekt het in Cuba Borduurprijzen In 2010 zei Lopez al: “Op prijs kan ik het niet winnen van China. Nederlandse borduurprijzen liggen een paar maal hoger. Dus moet ik het proberen op andere gebieden. Het eerste grote voor- deel als Nederlandse veredelaar is dat je dichtbij je klanten hier zit. Er gaat in het proces van productveredeling wel eens iets mis. Het komt voor dat de textielleverancier niet de juiste kleur levert, dat de stof afwijkt van het bestelde of dat de aantallen niet goed zijn. Wij controleren alles wat binnenkomt en trekken direct aan de bel bij de distributeur als er iets niet klopt. Is er iets niet in orde en heb je een borduurder in Oost-Europa of het Verre Oosten, dan krijgt de klant een veredeld product geleverd dat niet is wat hij heeft besteld. Kan alles overnieuw. Een tweede voordeel is dat je als Nederlandse veredelaar heel flexibel en snel kan leveren. Die snelheid van levering heb je minder als je borduuratelier ver over de grens zit.” Hij herhaalt ook: “In de promotionele productenbranche draait alles om reputatie en betrouwbaarheid. De distributeur wil een goede marge, maar hij wil bovenal zijn klant behouden. Daarom kiest hij bij de veredeling liever voor Nederlandse kwaliteit, voor heldere afspraken, voor snelle levering en vakkennis. Ook al betaalt hij daar wat meer voor.” Pizza’s Eric Baas, die na jaren ‘textiel’ bij PF Concept eerder dit jaar over- stapte naar BQS, onderstreept in dit verband ook het belang van vakkennis bij suppliers. “Distributeurs doen er alles aan om hun klanten vast te houden. Ze gaan niet met ze in discussie. Alles wat een eindklant wil, willen ze regelen en de vraag wordt gewoon neergelegd bij de suppliers. Als je als leverancier dan niet weet wat er wel en niet mogelijk is qua veredelen, zeker in textiel, dan zadel je uiteindelijk ook de distributeur weer met een probleem op!” Baas en Lopez zouden graag zien dat distributeurs méér ken- nis vergaren van de (on)mogelijkheden van bewerkingen van promotionele producten. Lopez, die zich als bestuurslid van branchevereniging PPP bezighoudt met de Academy, vindt dat dit hoort bij dit vak. “Als je alleen dozen wil schuiven, kun je net zo goed pizza’s gaan verkopen!” Baas: “Ga ook naar je leverancier om kennis op te doen, zeker bij een segment als textiel. Textiel is gevoel, distributeurs nodigen wij graag uit hier in de showroom om kennis uit te wisselen en te laten zien wat er mogelijk is met onze producten.” Partnership Lopez kwam 23 jaar geleden naar Nederland. Zijn borduurbe- drijf bouwde hij uit van eenmanszaak tot de onderneming met 17 medewerkers anno 2014. “Toen ik begon was het ook crisis en ik had geen achtergrond in borduren. Maar ik geloofde erin.” Inmiddels biedt BQS naast borduren en bedrukken van promoti- oneel textiel, de textielmerken Karlowsky, James & Nicholson en Myrtle Beach (caps) en de eigen badstoflijn (handdoeken, badjas- sen) onder het merk The1 art of towel. Sinds de start werkt BQS samen met de grote Spaanse borduurder Kinkoma’s SL, waarvan Lopez sinds 2005 ook medeaandeelhouder is. Lopez: “Samen behoren we tot een van de grootste borduurateliers van Europa. Dit partnership betekent dat BQS ook hele grote orders relatief snel kan leveren.” Baas: “Door de ontwikkeling van BQS in de loop der jaren, wordt het tijd dat men ons niet langer ziet als een borduurbedrijf, maar als een totaalleverancier van promotioneel textiel.” Joshua Lopez (l) en Eric Baas Textiel is gevoel

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5