PromZ Vak 4-2014

z 2014 - nummer 4 - www.promz.nl 31 8 Wie Cuba associeert met rum en sigaren, kan daar vanaf nu ook handdoeken aan toevoe- gen. Joshua Lopez van BQS heeft zijn hart verloren aan dit Zuid-Amerikaanse land. Mede daarom heeft hij er de productie van zijn The1 art of towel ondergebracht. “Dat scheelt ook al twee weken levertijd vergeleken met het Verre Oosten,” aldus Lopez. BQS zoekt het in Cuba Productie The1 art of towel naar Zuid-Amerika J oshua Lopez startte BQS (Borduur Quality Service) elf jaar geleden en kijkt nog steeds vol vertrouwen de toekomst in. Een uiting van dat vertrouwen is de recente verhuizing van BQS naar een groter pand met een groter maga- zijn van circa 3000 vierkante meter. In de beginjaren was BQS een loonborduurbedrijf, inmiddels vertegenwoordigt BQS een aantal textielmerken en begon Lopez, een paar jaar geleden, zijn eigen handdoekenmerk The1 art of towel. Dankbaarheid De - zeer gelovige – Joshua Lopez is, zoals hij dat zegt, dankbaar dat het hem, zijn dierbaren en zijn zaak zo goed gaat. Vanuit die dankbaarheid zet hij zich graag in voor anderen die het niet zo goed hebben. Door zijn geloof en het feit dat hij Spaanstalig is, kwam hij in Cuba terecht. “Ik wilde niet simpelweg geld over- maken naar een goed doel, maar echt met mijn eigen hoofd en handen een steentje bijdragen aan het verbeteren van de armoedige omstandigheden waarin zoveel Cubanen leven,” licht hij toe. Hij komt vaak in Cuba en ontwikkelde in de loop der jaren – ondernemer die hij is - een plan om in samenwerking met een fabriek in Cuba zijn handdoeken te produceren. Onder toeziend oog van de Cubaanse regering gaat de productie bin- nenkort van start. Lopez: “Met de grondstoffen en de werknemers van Cuba en onze kennis van badstof en handdoeken, hebben we een heel mooi product te bieden. We kunnen dan ook sneller leveren dan nu het geval is vanuit China en Pakistan. Dat levert ook prijsvoordeel op, dat we weer kunnen doorgeven aan onze klanten.” Lopez rept van een nieuw procédé dat hij in Cuba introduceert, maar wil het geheim van de smid niet prijsgeven… TEKST: KARIN SCHAPER FOTO: HERBERT WIGGERMAN Mokken Ook al richt Lopez zijn blik op een ander werelddeel en land dan in de promotionele productenindustrie gebruikelijk is, hij blijft focussen op textiel en het bewerken van textiel. Lopez: “Je moet vertrouwen hebben in de kracht van je eigen branche. Je moet je werk leuk vinden, je moet je committen aan je klanten en je focussen op waar je goed in bent. Ik ben er van overtuigd dat dit belangrijke onderdelen zijn van succes, ook dat van BQS. Focus op de core business. Ik zie te veel suppliers nieuwe segmenten aanboren. Ik geloof daar niet zo in. Daiber, het Duitse textielmerk waarmee ik een partnership heb, vroeg me ook zijn mokken te gaan verkopen. Dat heb ik dus afgehouden. Ik kom bij mijn klan- ten met textiel, dat ik borduur of bedruk. Moet ik dan ook nog ‘ns binnenkomen met mokken? Dat vind ik niet geloofwaardig overkomen.” Buitenland Zo is Lopez er ook altijd van overtuigd gebleven dat de ver- edeling van promotionele producten, niet in de laatste plaats promotioneel textiel, niet helemaal uit Nederland zou verdwij- nen naar lagelonenlanden, zoals een aantal veredelaars in 2010 in PromZ Vak voorspelden. Lopez lijkt het gelijk aan zijn kant te hebben. Voor een onderneming als BQS is er op dat vlak nog voldoende te doen. “Het merendeel van onze orders draait om aantallen die te klein zijn om in Polen of China te laten borduren of het zijn orders die binnen een paar weken moeten worden geleverd, zodat er te weinig tijd is om uit te wijken naar het buitenland,” licht Lopez toe. “Zeker als er dan wat mis gaat, ben je er daar ook niet op tijd bij om de fout vóór de deadline te herstellen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5