PromZ Vak 4-2014

z 2014 - nummer 4 - www.promz.nl 17 Het gaat weer beter! Maar moet 16% van de distributeurs afhaken? 9 Tabel 10 : Geholpen naamsbekendheid van distributeurs 2012-2014 samen met Promo.nl, een nieuwkomer op deze lijst. Het blijft boeiend, deze lijstjes. Bedacht moet worden dat de distributeurs met een hoge naamsbekendheid in vrijwel alle gevallen jarenlang consequent geïnvesteerd hebben in het bekend maken bij de opdrachtgevers van hun naam. Wat zijn de learnings uit het PromZ Distributeurs­ onderzoek? Mooi dat de markt nu definitief lijkt aan te trekken en er weer aangename groeicijfers genoteerd kunnen worden. Maar wie niet heel actief de markt bewerkt, wie geen duidelijke keuzes maakt en wie denkt dat het beleid van pakweg vijf jaar gele- den ook nu nog wel vruchten zal afwerpen, die vergist zich. De concurrentie is feller, niet eens zozeer meer op prijs. Maar dis- tributeurs zoeken steeds vaker nadrukkelijk nieuwe klanten op. Wie zelf geen nieuwe klanten werft kan dus uiteindelijk alleen maar verliezen. De marktgroei is een feit, de uitdaging is om daar maximaal van te profiteren. Dat betekent uit je ‘comfort- zone’ gaan als distributeurs en nieuwe afnemers zoeken met nieuwe methoden en nieuwe argumenten! 2014 2013 2012 n= 266 243 176 % % % IGO (Post) 71 67 77 Van Helden 67 61 65 Be Global 52 47 43 Promo.nl 49 - - Intercédé 46 37 33 WOT-P 46 44 50 Interimage 41 31 36 Webo 36 35 - Compacon 35 33 36 Promit Ter Haar 34 32 - Benito 31 29 - XL Concept 31 27 - Gemaco 30 21 23 Kop & Schouders 28 - - Robitex 25 - 19 ProComm Partners 17 - 19 Pink cube 16 - - Bovi 15 - - Keiretsu 15 - - - = niet gemeten 2014 2013 2012 n= 266 243 176 % % % IGO (Post) 18 13 15 Van Helden 14 9 14 WOT-P 13 10 8 Be Global 12 7 6 Intercédé 11 4 - Tabel 9: Top 5 spontaan meest bekende distributeurs (spontane bekendheid >10%), 2012-2014 (advertentie) Wie niet actief is, mist de boot

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5