PromZ Vak 4-2014

z 2014 - nummer 4 - www.promz.nl 13 Het gaat weer beter! Maar moet 16% van de distributeurs afhaken? 8 Ruim 50% tevreden over marges De verbetering van de liquide situatie heeft veel meer te maken met het wat wegebben van de prijzenoorlog in de branche in combinatie met de groeiende omzet. Die prijzenslag wordt door de distributeurs weliswaar nog steeds als de grootste bedrei- ging gezien, maar minder nadrukkelijk dan in 2013 (tabel 6). Het percentage distributeurs dat tevreden of zeer tevreden is over de in 2014 behaalde marges is van 43% gestegen naar 54%. Ontevreden over de marges is 20% van de distributeurs. Aantal medewerkers groeit licht Los van de verbetering van de financiële situatie blijken groeiende omzetten zich ook te vertalen in het aantal perso- neelsleden: bijna een kwart van de distributeurs zag het aantal werknemers, uitgedrukt in fte’s, in 2014 stijgen, terwijl 18% dat aantal zag dalen. De rest hield het personeelsbestand op dezelfde sterkte. Per saldo dus een lichte groei van de werkgelegenheid bij distributeurs. Die groei zal doorzetten in 2015 want dan ver- wacht weer een kwart van de distributeurs meer fte’s in te zetten. Ten algemene is het aantal fte’s bij de distributeurs niet zo groot, het ligt rond de 3 fte’s. Dat heeft alles te maken met de kleinschaligheid van de branche: een dikke 40% van de distributeurs heeft een jaaromzet van minder dan een half miljoen euro en minder dan 20% heeft een omzet van 2 mil- joen euro of meer. Logisch dat ook 20% van de distributeurs 10 of meer fte’s heeft. Weinig profijt van WK-artikelen Het zou elke twee jaar feest moeten zijn bij de distributeurs want om en om vinden EK’s en WK’s Voetbal plaats. Wat heeft het WK Voetbal in 2014 gebracht? Van de distributeurs bood 56% dit jaar ‘oranje’ of WK-artikelen aan, of ze nu klein of groot zijn. Maar bij driekwart was het omzetaandeel van deze producten 5% of minder. Rond 40% van de distributeurs die oranje/WK artikelen in 2014 aanbood zegt dat de omzet daarvan minder groot was dan de omzet in EK-artikelen in 2012. Het zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met de niet zo hoge verwachtingen inzake de prestaties van het Nederlands elftal. Hoe zouden de omzetten geweest zijn als we vooraf geweten hadden hoe Louis van Gaal en zijn spelers het werkelijk gedaan hebben? Catalogus en internet beide belangrijk voor oriëntatie Ruim 40% van de distributeurs vindt dat gedrukte catalogi een zeer belangrijke of tamelijke belangrijke rol spelen voor het bedrijf, een kleine 60% vindt ze niet (meer) zo belangrijk voor de bedrijfsvoering, hetgeen overigens niet zeggen wil dat ze er niet meer mee werken. Dat is al enkele jaren het geval. Sluit dat aan bij de informatiebehoefte van opdrachtgevers? In grote lijnen wel: slechts 15% van de opdrachtgevers zweert bij gedrukte catalogi, terwijl 38% zich uitsluitend via de websites van de leveranciers wil oriënteren. Bijna de helft, 47% wil zich via beide media oriënteren. Opdrachtgevers die zich het liefst via de websites van distributeurs laten informeren doen dat niet alleen via de websites van hun huidige leveranciers: niet minder dan 60% van deze groep geeft aan ook actief websites te bezoeken van distributeurs waar ze nog geen zaken mee doen. Dat wil niet zeggen dat ze daar ook hun inkopen doen maar de kans daarop wordt natuurlijk Liquiditeit wordt beter (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5