PromZ Vak 4-2014
z 2014 - nummer 4 - www.promz.nl 11 8 Eindklant vindt levertijd niet zo boeiend In het onderzoek is een interessant ‘experiment’ gehouden (tabel 5): aan de distributeurs is gevraagd hoe belangrijk zij denken dat duurzaamheid is voor de opdrachtgevers, vergeleken met de aspecten prijs, originaliteit en levertijd. De distributeurs den- ken dat prijs het belangrijkst is voor de opdrachtgevers, maar de opdrachtgevers zeggen dat originaliteit van de producten voor hen het belangrijkst is en prijs op de tweede plaats komt. Op de plaatsen drie en vier komen volgens de opdrachtgevers duurzaamheid (12%) en levertijd (3%), terwijl de distributeurs denken dat het omgekeerd is (levertijd 15%, duurzaamheid 3%). Wat een discrepantie in beleving! Suppliers en distributeurs jutten elkaar op, terwijl de eindklant kennelijk best een dagje langer wil wachten… Wat kun je hier onder andere uit afleiden? Distributeurs onder- schatten de interesse van opdrachtgevers in duurzaamheid. Je zou er als distributeur meer aandacht aan moeten geven. Duurzaamheid is een issue en het is aan distributeurs om de interesse van opdrachtgevers in dat issue ook daadwerkelijk in orders om te zetten. Het onderwerp ‘productcertificering’ leeft nog niet echt. Dit is zeer waarschijnlijk (ook) een gevolg van het feit dat opdrachtgevers het bestaan van de certificeringen niet kennen en/of dat het voor hen geen issue is. De branche moet er wel op zijn voorbereid dat wetgeving en milieuaspecten steeds meer hun stempel gaan drukken in uiteenlopende sectoren en de promotionele produc- tensector zal daarop geen uitzondering vormen. Financiële situatie bij distributeurs verbetert Omzetgroei zou moeten betekenen dat de financiële situatie van distributeurs verbetert. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Was 10% in 2013 ‘zeer tevreden’ over de beschikbaarheid van liquide middelen, in 2014 is dat verdubbeld naar 20%. Het aantal distribu- teurs dat ontevreden of zeer ontevreden is over de beschikbaarheid van liquide middelen is met een derde terug gelopen van 29 naar 19%. De rest is enigszins tevreden (35%) of oordeelt neutraal (26%). Het zijn wel de grotere distributeurs die het meest tevreden zijn over de beschikbaarheid van liquide middelen. Het betaalgedrag van debiteuren is in 2014 niet verbeterd, ondanks de wat ruimere budgetten van opdrachtgevers. De gemiddelde betaaltermijn van debiteuren ligt ergens tussen 30 en 35 dagen. Niet echt slecht maar het kan beter. Tabel 6: Grootste bedreigingen voor de branche, volgens distributeurs (spontane antwoorden) 2014 2013 2012 n= 117 85 105 % % % Dalende marges/prijzenoorlog/dumpprijzen bij collega’s 29 37 32 Online verkoop/online aanbiedingen/vergelijking prijzen via internet 21 11 9 Economische crisis/bezuinigingen bij opdrachtgevers 16 25 29 Wetgeving/overheidsmaatregelen 11 4 6 Rechtstreekse levering van suppliers 9 6 10 Toetreding buitenlandse partijen op de Nederlandse markt 8 5 - Te weinig vakmanschap/kennis bij distributeurs 8 - - Opdrachtgevers letten alleen op prijs en niet op kwaliteit 5 - - Teveel partijen op de markt 4 6 - Slechte kwaliteit van producten 3 - - Lange levertijden bij leveranciers 3 - - - = niet genoemd Klanten vragen nog niet massaal om duurzame producten
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5