PromZ Vak 4-2014

10 Het gaat weer beter! Maar moet 16% van de distributeurs afhaken? Een goed voorbeeld vormen duurzame promotionele pro- ducten. Meer dan de helft van de opdrachtgevers zegt dat duurzame promotionele producten voor hen belangrijk of zeer belangrijk zijn (tabel 3). Die voorkeur wordt door de opdracht- gevers nog lang niet in concrete daden omgezet. Een derde van hen weet niet eens wat het percentage duurzame arti- kelen is binnen de totale inkoop van promotionele producten. Aan de andere kant, bijna een op de vijf opdrachtgevers geeft aan dat meer dan de helft van de inkoop duurzame promo­ tionele producten betreft. Een derde van de opdrachtgevers denkt dat duurzame produc- ten in belang zullen toenemen, de helft denkt dat die rol niet verder zal groeien (tabel 4). Er is dus van alles gaande rond duurzame producten en opdrachtgevers proberen hun weg daarin te vinden. Maar lang niet alle distributeurs reageren daar adequaat op. Duurzame producten: kat en muisspelletje Het blijkt dat de opdrachtgevers niet altijd enthousiast zijn over de informatie die ze over promotionele producten van hun distributeurs krijgen. Het is voldoende, dat wel, maar veel enthousiasme spreekt er niet uit. Slechts 11% van de opdracht- gevers vindt dat ze (zeer) uitvoerig door hun distributeurs over duurzame producten geïnformeerd worden, de helft vindt die informatie voldoende, 12% is ontevreden over die informatie. Maar bijna 30% heeft nog nooit iets over duurzame producten gehoord van zijn distributeur. Twee op de drie distributeurs zeg- gen dat zij degenen zijn die in gesprekken met klanten over duurzame producten praten, één op de drie zegt dat opdracht- gevers er zelf spontaan over beginnen. Het lijkt een kat en muis spelletje: wie begint het eerste te praten over duurzame producten? Ze worden voor de opdracht- gevers belangrijker en een deel van de distributeurs zou de informatievoorziening over duurzame producten kunnen verbeteren. Van de distributeurs heeft 86% duurzame artikelen in het assor- timent. Het omzetaandeel daarvan stijgt nauwelijks, bij 60% van de distributeurs is dat aandeel minder dan 10%. Volgens de distributeurs wordt dat aandeel zelfs wat minder: 10% zegt dat de omzet van duurzame artikelen sneller groeit dan de overige omzet, niet minder dan 42% zegt dat de omzet van duurzame artikelen langzamer groeit dan de omzet in niet-duurzame pro- motionele producten. 2014 n= 266 % Rol zal groter worden dan nu 36 Rol zal net zo blijven als nu 51 Rol zal minder groot worden dan nu 13 Totaal 100 Tabel 4: Verwachtingen opdrachtgevers m.b.t. duurzame promo­ tionele producten Tabel 5: Belang van aspecten zoals distributeurs denken dat opdrachtgevers die waarderen en werkelijke waardering van opdrachtgevers Distributeurs Opdrachtgevers n= 148 266 % % Prijs 52 34 Originaliteit 30 51 Levertijd 15 3 Duurzaamheid 3 12 Totaal 100 100 2014 n= 266 % Zeer belangrijk 17 Enigszins belangrijk 39 Nauwelijks belangrijk 23 Helemaal niet belangrijk 21 Totaal 100 Tabel 3: Belang duurzaamheid van promotionele producten voor opdrachtgevers

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5