PromZ Vak 3-2014

63 2014 - nummer 3 - www.promzvak.nl n e w z Duitse apothekers willen af van on pack premiums De online portal van Duitse apothekers meldde onlangs dat ze af willen van on pack pre- miums op verpakkingen van medicijnen die vrij verkrijgbaar zijn in Duitse apotheken. Het gaat om premiums die geen functie heb- ben wat betreft het gebruik van het medicijn, denk aan een sjaaltje bij hoestsiroop. De apothekers stellen dat patiënten door deze aar- digheidjes een verkeerde koopimpuls krijgen. Wij vragen ons af of hier ook niet meespeelt dat daarmee de eigen merken van de apothekers minder aantrekkelijk worden om te kopen… Maar een functioneel premium (denk aan een pillendoosje) is uiteraard altijd aan te raden! Clipper lanceert Express Service Clipper heeft Express Service gelanceerd. Met deze nieuwe dienst garandeert de supplier dat de promotionele produc- ten binnen 48 uur verzendklaar zijn. “We merken steeds vaker dat de eindklant de order later plaatst en dat zet onze klanten onder druk. Onze klanten geven meer en meer aan dat snelheid voor hen echt een vereiste is om een order bin- nen te halen. Met de Express Service komen we tegemoet aan de veranderende wensen en eisen en willen we onze klanten onder- steunen. Na akkoord van de drukproef kunnen we in de meeste gevallen de volgende werkdag verzenden,” aldus Wilco Vaessen, sales manager Clipper. Meer informatie op clippergifts.com. Pas op voor recalls Naar aanleiding van de recalls van enkele WK oranjeproduc- ten (voornamelijk) uit de retail besteedde de zomeruitgave van PromZ Magazine uitgebreid aandacht aan ‘compliance’, onder de kop ‘Pas op vooruitglijers!’ Zo schreven we o.a. dat alle producten, dus óók promotio- nele producten, moeten voldoen aan strikte EU-wetgeving. De Speelgoedrichtlijn is voor de promotionele productenbranche een lastige richtlijn, en daarom ook vaak een struikelblok. Een product valt sneller dan gedacht in de classificatie ‘speelgoed’. Veel promotionele producten vallen uitsluitend onder de richt- lijn algemene productveiligheid. Daarnaast zijn ook regelmatig EU-richtlijnen van toepassing, zoals dus de Speelgoedrichtlijn. Toetsen De EU-importeur van de producten is de eerste verantwoordelijke partij, maar ook de leveranciers van de promotionele produc- ten en de bedrijven die ze hebben gekocht hebben ieder hun verantwoordelijkheden, los van hoe zij onderling in contracten afspraken vastleggen. De NVWA toetst en controleert of alle betrokken partijen de regels correct naleven. Zo niet, dan kan de NVWA betrokken bedrijven, desnoods via het straf- of bestuurs- recht, hiertoe verplichten, aldus de NVWA. (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5