PromZ Vak 3-2014

51 2014 - nummer 3 - www.promzvak.nl 9 Chris Meijdam hun kielzog de eindklant – beter zouden weten wat het inhoudt en wat het voor een product kan doen, zou het veel vaker worden toegepast, meent Meijdam. Doming kun je omschrijven als een techniek om een driedimensi- onaal effect te geven aan een tweedimensionaal oppervlak, legt hij uit. Dat effect wordt bereikt door een druppel hars uit te vloeien over drukwerk, zoals bijvoorbeeld een sticker of etiket, waardoor een dikke glimmende laag ontstaat. Doming verwijst naar welving, vanwege het Engelse ‘dome’ dat koepel of gewelf betekent. Doming geeft een artikel – letterlijk – meer dimensie. Je oog wordt er door getrokken en je krijgt de neiging om de doming aan te raken. Vandaar dat Meijdam stelt dat doming ‘extra smoel’ geeft aan promotionele producten. Meijdam: “In vergelijking met conventionele druktechnieken is doming een heel elegante manier van veredelen. Doming is breed inzetbaar, op vele materialen, alleen textiel leent zich er niet zo goed voor. Doming is wel ietsje duurder dan gang- bare druktechnieken, maar de investering waard, omdat je voor relatief weinig geld een product aanzienlijk opwaardeert.” Dat doming wat kostbaarder is, legt hij uit, komt ook omdat het een arbeidsintensief proces is. Een pen bedruk je in één keer, bij doming moet je meerdere stappen doorlopen. Milieucertificaat Zien is geloven, maar uiteraard kunnen niet alle distributeurs in Hardenberg langs de machines komen lopen… Vandaar dat Meijdam ‘on tour’ gaat. “In mijn tijd bij Lensen Toppoint zat ik deels in de buitendienst en kon ik vertellen en laten zien wat doming is. Vanaf de start van mijn eigen bedrijf, was mijn focus erg intern gericht en heb ik eigenlijk nooit de tijd genomen om er op uit te gaan. Daar ga ik nu tijd voor maken. Ik op bezoek bij distributeurs. Face to face, even de tijd nemen om de distributeurs wegwijs te maken en te laten zien wat er kan.” In die gesprekken zal Meijdam ongetwijfeld ook vertellen hoe trots hij is op het milieucertificaat dat Promotion4U toegekend is door de Italiaanse harsleverancier. Meijdam: “Wij lopen voorop op het gebied van milieu omdat we produceren met kwikvrije hars. Daar staat dat certificaat ook voor. Mede door die milieu- vriendelijke hars verkoop ik producten waar ik achter kan staan. Ik zou vrij eenvoudig andere grondstoffen in kunnen kopen en daardoor de prijs kunnen halveren, maar ik vind dat we ver- antwoordelijkheid moeten nemen voor de distributeur en zijn eindkant. Bovendien, slechte kwaliteit kost je uiteindelijk altijd méér dan je lief is, toch?” (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5