PromZ Vak 3-2014

50 TEKST: ALLARD FREDERIKS KARIN SCHAP FOTO: STEFAN SCHIPPER Chris Meijdam (Promotion4U) gaat on tour. Het wordt hoog tijd voor een rondje langs de distributeurs om ze wegwijs te maken in alle geheimen van doming. “Distributeurs moeten deze techniek veel meer gaan toepassen om hun producten toegevoegde waarde te geven.” ‘Doming geeft promotionele producten extra smoel’ Dat denkt iedereen wel ‘ns, maar Meijdam liet het niet alleen bij denken en voegde de daad bij het woord. Maatjes Hij stortte zich op het ontwikkelen van websites, werk dat hij vanuit huis deed. Dat ging allemaal best goed, totdat zijn oude klanten bij hem aan de bel gingen trekken. Waar hang je uit? Wat doe je nu toch? “Klanten uit mijn tijd bij Lensen benaderden me. Mijn klan- ten waren mijn maatjes. Ze vroegen naar me, dat vleide me. Toen begon het oude vak toch weer te kriebelen. Ik sloot een lening af bij de bank, kocht een domingmachine, installeerde die bij mijn schoonouders in de garage en ging aan de gang,” vertelt Meijdam. Zo keerde Meijdam weer terug in de promotionele productenin- dustrie, en bouwde hij zijn zaak verder uit tot inmiddels 9 man, gehuisvest in een pand op een bedrijventerrein in het landelijke Hardenberg in Oost-Nederland. Inmiddels is Promotion4U ook gevestigd in Duitsland en wordt het bedrijf daar vertegenwoor- digd door Ulrich Niebel, voorheen de buitendienstman van Lensen Toppoint. Wel meer ex-collega’s uit zijn tijd bij Lensen Toppoint werken nu voor Meijdam bij Promotion4U. “Dat vind ik prettig. Ik ken ze persoonlijk. Ik weet hoe ze in elkaar steken. En ik weet hoe ze werken.” Meer dimensie Doming is een techniek die toch zeker al een jaar of 25 bestaat, maar nog steeds redelijk onbekend is. Als distributeurs - en in ‘A ls ik een zure haring wil, ga ik wel naar de visboer.’ Voor zo’n uitspraak moet je in Hardenberg zijn, bij Chris Meijdam van Promotion4U. Recht voor z’n raap. Met ‘als ik een zure haring wil, ga ik wel naar de visboer’ doelt hij op de sfeer binnen een bedrijf. Mensen werken prettiger en beter in een goede sfeer, aldus Meijdam. “En een goede atmosfeer straalt ook uit naar klanten, en dat is belangrijk,” zegt hij. Meijdam valt in de categorie ‘ruwe bolster blanke pit’. Verknocht aan de jaren ’80-band Metallica, hard rock, hard werken, niet zeuren. Maar hij is ook van de balans in de gaten houden, plezier hebben, flexibel zijn. “Vooral flexibiliteit is een kenmerk waarmee wij ons willen onderscheiden en ik geloof ook wel dat de markt dat zo oppikt,” zegt hij. Schoonouders In 2008 begon Chris Meijdam met Promotion4U, een bedrijf dat is gespecialiseerd in technieken met betrekking tot zelfklevende logo’s, met name doming. Promotion4U bewerkt promotionele producten in opdracht van andere suppliers, bijvoorbeeld Xindao. Aan de andere kant levert het bedrijf zelf promotionele produc- ten (denk aan sleutelhangers met winkelwagenmuntjes, pins, medailles, flesopeners) aan distributeurs van relatiegeschenken en premiums. Promotion4U levert niet aan eindklanten. Toen Meijdam - in de garage van zijn schoonouders - zijn bedrijf begon, had hij vijftien jaar de doming afdeling bij Lensen Toppoint geleid. Op een vrijdag de 13e nam hij ontslag. Alles moest anders. Chris Meijdam (Promotion4U):

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5