PromZ Vak 3-2014
5 2014 - nummer 3 - www.promzvak.nl Commitment Een jaar of vijf geleden dook de term ‘Amerikaans model’ zo’n beetje voor het eerst op in de kolommen van PromZ Vak. Suppliers, de eerste was Rutger de Planque, spraken erover in relatie tot de toekomst van de branche. In dit nummer laat Stef van der Velde zijn gedachten gaan over het Amerikaanse model, dat verwijst naar het businessmodel tussen suppliers en distributors in Amerika. Dat model komt naar Europa, zegt men. Maar waar hebben we het nu eigenlijk over als we praten over het Amerikaanse model? Moeten we daar niet wat (meer) van weten voordat we kunnen beoordelen of het een model is dat geschikt zou zijn voor de promotionele productenindustrie in Europa, vooropgesteld dat de industrie voor dit model kan kiezen en dat het niet een kwestie van accepteren is - wat overigens niet betekent dat het niet goed zou zijn voor de branche. PromZ Vak dook in het Amerikaanse model. Het verhaal dat we hebben gemaakt zal niet compleet zijn. Het is een eerste aanzet om een ontwikkeling die wellicht de branche gaat veranderen, te begrijpen. Er zijn ongetwijfeld meer opties, invalshoeken, ideeën, voors & tegens en meningen. Maar het is hoe dan ook boeiende materie. Want als ‘we’ allemaal vinden dat het huidige businessmodel zijn langste tijd heeft gehad, is het de moeite waard om te bekijken welk model er dan voor in de plaats zou kunnen komen. Een groot verschil tussen hier en daar lijkt vooral te liggen in de hechte(re) samenwerking tussen suppliers en distributors in de VS, en het commitment naar elkaar. Een commitment dat mede voortvloeit uit economische motieven, iets waar Amerikaanse ondernemers veel makkelijker mee omgaan vanuit hun zakelijke cultuur en mentaliteit. Hoe wil de branche aan deze kant van de oceaan hier mee omgaan? In hoeverre gaat het Amerikaanse model de toon zetten voor Europa? Wordt vervolgd. C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) 9 merken SUPPLIERS bedrijfsprofielen SergeMertens (PF Concept): ‘Ik mis dynamiek’ Stef vanderVelde (Giving Europe): ‘Distributeurs moeten meer focussen op verkoop’ Gaat Europa aan het Amerikaanse model? PromZ Vak exclusief voor handelaren in promoti onele producten en diensten 2014 • NR 3 VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË oktober 2014 - nummer 3 140116_PromZ_Vak_03.indd 1 26-09-14 09:28 PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: +31 (0)75-6475747, fax: +31 (0)75-6284914 e-mail: info@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Wally Cartigny, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, drs Rutger Vahl Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: +31 (0)72-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement, Tel: +31 (0)75-6475747 Hans Janssen Advertentie-acquisitie, Tel: +31 (0)75-6475747 John Swaab Philip Lasance Meryem Karakus Productie/traffic, Tel: +31 (0)75-6475747 Monique Zijlstra-Brandt Eefje van Doorn Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Aryen Bouwmeester Druk: SDA Print+Media Amsterdam Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. C O L O F O N
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5