PromZ Vak 3-2014

49 2014 - nummer 3 - www.promzvak.nl z 9 5 Contact met de klant Hoe maak je nu de e-mailadressen die je hebt vergaard rendabel? Van der Mark: “Allereerst moet daarvoor het aanbod interessant en toegankelijk zijn. Houd daarvoor in e-mailings bijvoorbeeld rekening met actualiteiten en relevante thema's, maar ook met tekstlengtes en lay-out; kort, dui- delijk en eenvoudig om door te klikken naar een achterliggende webpagina. Je kunt met behulp van software bijhouden wie de nieuwsbrief opent en wie er van daaruit doorklikt naar de website. Ook zijn er online tools waarmee je kunt zien of er bedrijven zijn die lang op je website hebben gekeken. Dat kun je niet op persoons- niveau zien, dat is niet toegestaan volgens privacywetgeving. Aan de hand van dit soort informatie kun je contact opnemen met een klant. Dan komt het aan op het aloude verkoopgesprek. Kan via e-mail en ook via sociale media. Maar vergeet vooral de telefoon niet. We leven in een digitaal tijdperk, maar mondeling contact op het juiste moment is nog altijd van grote waarde.” 6 Sociale netwerken van klanten Hoe krijg je het voor elkaar dat klanten iets over jou willen zeggen op sociale media? “Het begint met een goed geplaatste button,” zegt Van der Mark. “Maak het voor de klant eenvoudig om iets te delen vanaf je website, met één klik. Over een kale pen of ander eenvoudig promotioneel pro- duct gaat niemand iets tweeten of op facebook zetten. Maar iets dat het logo van de klant bevat, laat hij wel graag aan anderen zien. Bedenk wat belangrijk is voor hem en maak dat mogelijk. Aanbevelingen van klanten worden steeds belangrijker. Andere, toekomstige klanten kijken daarnaar in de oriëntatiefase. Die aan- bevelingen kun je alleen verdienen door de klant op een manier te bedienen die hem bevalt. In sommige gevallen kun je klanten verplichten informatie te delen via sociale media, bijvoorbeeld als betaalmiddel. Informatie in ruil voor een 'like'. Denk wel goed na over de mogelijke consequenties daarvan.” De ‘7 stappen’ vindt u ook op www.promzvak.nl . Wim van der Mark geeft als directeur van Dialoogtrainers.nl maatwerktrainingen en presentaties voor ondernemingen in het MKB. Deze presentatie over de ‘7 stappen’ gaf hij tijdens de vakbeurs de Leveranciersdagen, die begin september plaatsvonden. 7 Meten, evalueren en bijsturen Met een naar eigen wensen in te richten digitaal dashboard is te meten en bij te houden wat er gebeurt op een website en met mailings. Dat is van essentieel belang voor het goed uitvoeren van alle vorige stappen, zegt Van der Mark. “Als je wilt verkopen, zijn je digitale media nooit af. Je moet blijvend kijken naar de effectiviteit van zoekwoorden en die woorden wijzigen indien nodig. Als uit de evaluatie blijkt dat veel bezoekers snel wegklikken van een bepaalde pagina, kun je ook dat bijsturen door de pagina aan te passen. Succesvolle e-mailings en minder populaire nieuwsbrieven zijn te vergelijken met het oog op optimalisatie. Voor dit proces van meten en eva- lueren zijn verschillende online oplossingen verkrijgbaar, zowel gratis als tegen betaling. Het kost tijd en sommige mensen zien er wellicht tegen op om hiermee aan de slag te gaan. Maar het is voor de meeste bedrijven van levensbelang. Het op orde brengen van deze zeven stappen biedt kansen voor het verkoopproces die anders blijven liggen.” (advertentie) Vak

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5