PromZ Vak 3-2014

43 2014 - nummer 3 - www.promzvak.nl z > KARIN SCHAPER Vraag & Antwoord z Zijn prijsacties van suppliers eigenlijk wel oké voor hun klanten? Dat vraagt Robin Vogel (Buttonboss Group) aan Huub Kemerink (Premo). In het volgende nummer van PromZ Vak de vraag van Huub Kemerink aan een vakgenoot en het antwoord, etcetera. Robin Vogel: ‘Premo voert op dit moment prijsacties waarbij 1.000 stuks aangeboden worden voor de 10.000 stuksprijs. De marge van onze klanten staat al een paar jaar onder druk en de orderwaarde daalt. Denk je niet dat de marge bij onze klanten door dit soort acties juist nog verder afkalft? Huub Kemerink: Verrassend dat deze vraag uitgerekend door jou wordt gesteld! Immers, is het niet de Peppermint Company die momenteel (net als Premo overigens) een vergelijkbare prijsactie voert met pepermuntrolletjes, Care Concepts die onlangs verlaagde prijzen voor waterflesjes communiceerde, Buttonboss die onlangs een collectie lager geprijsde caps op de markt bracht en de Buttonboss Group als totaal, die de handelskorting voor een aanzienlijke groep wederverkopers gehalveerd heeft ? Premo voert momenteel inderdaad een tijdelijke actie op een aantal modellen snoepblikjes. Bij bestelling vanaf 1.000 stuks (inclusief opdruk) geldt de 10.000 stuks prijs als vermeld in onze gedrukte prijslijst. De enige die als gevolg hiervan directe afkalving van marge ondervindt zijn wij echter zelf. Ervaring leert dat het overgrote deel van onze afnemers, de relatiegeschenkenhandel, dit voordeel geenszins 1:1 aan zijn klanten doorzet. Sterker, een niet onaanzienlijk deel past zijn eigen ver- koopprijzen, met name kort na begin van de actie, helemaal niet aan. Uiteraard omarmt een aantal wederverkopers een actie als deze om ze vervolgens, voorzien van hun eigen verkoopprijzen, aan hun klanten door te zetten. En hoewel de industrieprijs lager zal liggen dan voorheen, houdt dit geenszins automatisch in dat de gemiddelde marge daalt. Integendeel zelfs. Ondanks een lagere verkoop prijs kan de handel, afhankelijk van het aantal, door deze actie zijn eigen marge procentueel aanzienlijk verhogen! Tegenover het lagere orderbedrag staat, zo leert onze ervaring, een verhoging van de bestelhoeveelheid (kleinere aantallen zijn minder interessant, hogere aantallen passen sneller in het budget), een verhoging van het totaal aantal orders op het actieproduct en een goede kans op herhalingsopdrachten. Ziedaar, onze redenen voor wederom een actie als deze (maar afgaand op mijn inleiding kende je ze al). Het feit dat een aantal wederverkopers (soms ook uit onverwachte hoek!) onverstandig of onverantwoord met dergelijke acties omgaat, mag naar onze mening het voordeel voor de anderen zeker niet in de weg staan ! 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5