PromZ Vak 3-2014

41 2014 - nummer 3 - www.promzvak.nl z opinie toch een zekere koppeling gelegd tussen enerzijds ‘rela- tiegeschenk’ en anderzijds ‘omkoping’. Het lijkt tijd te worden voor de branche en voor individuele dis- tributeurs om er, nadrukkelijker dan toe nu toe, ook op te wijzen dat er meer is dan alleen relatiegeschenken en met welk doel ze worden ingezet. Er zijn allerlei promotionele producten die niets te maken hebben met de zakelijke geschenken die onder vuur zijn komen te liggen. Premiums die bij promotionele acties ingezet worden, gadgets die op een verrassende wijze iets com- municeren over het bedrijf dat ze verstrekt, reclameartikelen en weggevertjes die de naam van het gevende bedrijf bekender moeten maken: allemaal producten die, zeker qua waarde, ver afstaan van de soms zo gewraakte relatiegeschenken. Welke begrippen hanteren distributeurs? We bekeken de websites van 100 willekeurige distributeurs. Daarop kwamen we 230 omschrijvingen voor van het type artikel dat men aanbood. Met ‘relatiegeschenken’ aan kop, een begrip dat 76 van de 100 distributeurs op hun website hanteren. Een behoorlijk aantal van die distributeurs noemt alles wat ze aanbieden een ‘relatie- geschenk’, ook als het om een balpen van een paar dubbeltjes gaat. Maar er is natuurlijk een levensgroot verschil tussen een dure merkbalpen van soms meer dan € 200,- en een weggeefbalpen van € 0,30 per stuk. Toch zijn er distributeurs die ze onder dezelfde kop ‘relatiegeschenk’ in hun catalogus of op hun website aanbieden. Op grote afstand volgen op de websites van distributeurs begrip- pen als ‘premium’(43 keer genoemd) en ‘promotieartikelen’ (23 keer genoemd). In totaal kwamen we 15 verschillende benamin- gen tegen van promotionele producten. Het begrip ‘relatiegeschenk’ overheerst dus in de communicatie van distributeurs met hun klanten. Dat is ook wel begrijpelijk want diverse distributeurs hebben ons verteld dat ‘relatiegeschenk’ het begrip is dat opdrachtgevers zelf het meest hanteren, ook al gaat het om heel andere producten zoals reclameartikelen. Er is dan ook niets op tegen om, als dat nodig is, het woord ‘relatie- geschenk’ te gebruiken om klanten naar je website te leiden. Maar het is dan ook zaak om, als men eenmaal op die website is, een duidelijk onderscheid tussen de verschillende soorten producten te maken. Niet alles is immers een relatiegeschenk! Een duidelijker onderscheid naar productvormen? Gelet op de beperkingen die wellicht in toenemende mate voor zakelijke cadeaus (ergo: relatiegeschenken) zullen gaan gelden, zou de promotionele productenbranche er goed aan doen om naast dat begrip ‘relatiegeschenk’ ook de andere producten die men aanbiedt een duidelijke naam mee te geven. Komen rela- tiegeschenkenweer eens onder vuur te liggen, dan hebben die andere producten daar geen last van omdat opdrachtgevers zich dan zullen realiseren dat distributeurs naast relatiegeschenken ook andere soorten producten aanbieden. We geven hier een voorzet op de mogelijke beschrijving van enkele qua doel en inzet sterk uiteenlopende producten die onder het verzamelbegrip ‘promotioneel product’ vallen: Relatiegeschenk: een artikel dat cadeau wordt gegeven aan zakelijke relaties om daarmee uitdrukking te geven aan de waardering voor de samenwerking. Over het algemeen is een relatiegeschenk ook in aanschaf een wat duur(der) product. (Gift of business gift: min of meer dezelfde omschrijving als ‘relatie- geschenk’. Gadget: innovatief artikel, oorspronkelijk vaak gekoppeld aan elektronica, veelal inmiddels wat algemener gebruikt. Afhankelijk van prijskaartje en doel is het een relatiegeschenk, reclameartikel of premium.) Reclameartikel/Give away: goedkope weggevertjes die in grote aantallen verspreid worden en waarop prominent naam en/of logo van de verstrekker staan afgebeeld. Premium: cadeau(tje) dat fabrikanten of winkeliers aan hun klanten aanbieden als zij een bepaald product kopen resp. een bepaalde hoeveelheid van dat product kopen. Premiums zijn ook de producten van spaaracties, denk aan Wuppies, Hamsters, Boerderij-mini’s, handdoeken van Etos, glazen bij pompstations etc. Als het om self liquidating premiums gaat, betekent het dat er moet worden bijbetaald om het product te verkrijgen. (Met self liquidating speelt de fabrikant/winkelier quitte wat betreft de kosten die hij voor het ontwerp, producten en distributie rondom het premium heeft betaald.) 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5