PromZ Vak 3-2014

40 TEKST: ED VAN EUNEN Onderstaande wat PromZ Vak (in 2011) schreef naar aanleiding van de premiumban van de Europese belangenvereniging van de farmaceutische industrie: Kan het dat taalgebruik het promotionele productenvak in de wielen rijdt? De vraag is of we (mede) door het bezigen van de term relatiegeschenken de farmaceutische industrie een vloek over de promotionele producten hebben laten uitspreken… Er wordt gemakshalve maar gesproken van relatiegeschenken als er eigenlijk give away’s of premiums worden bedoeld. Maar relatiegeschenken zijn toch heel andere producten, die niet zijn te vergelijken met premiums? Ze dienen andere marketingdoelen als gevolg waarvan aan relatiegeschenken doorgaans een (veel) hoger prijskaartje hangt. Zo wordt de term relatiegeschenk algauw in verband gebracht met duur, te duur en geldverspilling - en zeker in de farmaceutische hoek ook met bevoorrechten, zo niet omko- pen. Terwijl het hier eigenlijk gaat om de inzet van give away’s en premiums als balpennen, notitieblokjes en pepermuntjes om naamsbekendheid op te bouwen en vast te houden. Dat zijn heel betaalbare middelen die bekostigd worden uit het budget waarover ondernemingen, en dus ook farmaceuten, hun marketing- en communicatiekosten betalen. Ook farmaceuten kunnen immers niet zonder merkimago en naamsbekendheid. De productenbranche is zelf zo slordig. Veel suppliers en distributors grossieren in de term relatiegeschenk en gooien begrippen op één hoop door elkaar: kijk de catalogi, mailings en webshops er maar op na. Toch niet gek dat de eindklant dat dan ook doet? En de klant van de eindklant, en de consument, die uiteindelijk weer de publieke opinie beïnvloedt. Zo’n enorme vaart zal het wel niet lopen, maar waarom zouden we niet gewoon voorzichtig zijn en dus zorgvuldig formuleren. Want je moet er toch niet aan denken dat een andere beroepsgroep het voorbeeld van de farmaceuten gaat volgen… Niet alles is een relatiegeschenk Al eerder pleitten we voor zorgvuldig gebruik van definities die betrekking hebben op het promotionele productenvak. Gemakshalve wordt de term ‘relatiegeschenk’ te pas en te onpas gebruikt, denk alleen maar terug aan de ophef over de inzet van relatiegeschenken bij de Europese farma-industrie. Niet alles is een relatiegeschenk. Moeten we dat niet veel duidelijker overbrengen bij eindklanten? V orig jaar spraken de farmaceutische bedrijven af om geen gebruik meer te maken van promotionele artikelen. Dat besluit zal veel distributeurs in meerdere of mindere mate geraakt hebben maar toch is er eigenlijk tamelijk gelaten op gereageerd. Dat geldt ook voor de beper- kingen die bedrijven en organisaties aan hun medewerkers opleggen bij het in ontvangst nemen van zakelijke cadeaus. In de meeste gevallen wordt door bedrijven weinig externe ruchtbaarheid gegeven aan dergelijke richtlijnen, in andere gevallen worden de regels gewoon op de website van het bedrijf vermeld. Soms treden bedrijven nadrukkelijker naar buiten met dergelijke regelingen, zoals bouwbedrijf BAM medio juli 2014 met behulp van persberichten deed. Hoe het ook zij: er lijkt sprake te zijn van een toename van het aantal regelingen waarmee het ontvangen van relatiegeschenken wordt beperkt terwijl er daarnaast bedrijven en branches zijn die afspreken om maar helemaal af te zien van de inzet van relatiegeschenken. Wat betekent dat voor onze branche? Risico’s voor de branche Het beperken van de mogelijkheid om zakelijke cadeaus in ontvangst te nemen raakt de promotionele productenbranche natuurlijk heel direct. Al lijkt er in veel gevallen nog niet zoveel aan de hand te zijn: veel bedrijven staan het ontvangen van cadeaus wel toe zolang ze maar niet meer dan € 100,- waard zijn en zolang ze maar niet rondom de afsluiting van een contract worden verstrekt. Het omzetaandeel van geschenken met een waarde van meer dan € 100,- zal bij de meeste distributeurs niet erg groot zijn. Dus niets aan de hand? Dat is maar de vraag. Er is meer… Veel distributeurs betitelen de door hen aangeboden artikelen als ‘relatiegeschenken’, ook als het om simpele reclameartikelen of niet al te dure give aways gaat. Kijk op de site van een gemid- delde distributeur en de relatiegeschenken vliegen je om de oren. Het zijn juist ‘relatiegeschenken’ die in toenemende mate onder vuur zijn komen te liggen en niet zelden wordt in de publieke

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5