PromZ Vak 3-2014

34 Distributeurs vinden dat PF Concept weer goed bezig is. Bij de supplier zijn ze dan ook supertrots op de pas verworven vakprijs Supplier of the Year 2014. “Maar we zijn er nog niet helemaal, hoor,” zegt directeur Serge Mertens eerlijk. “Ik hoop dat we ‘m volgend jaar weer winnen. Dat zou bewijzen dat we echt weer helemaal terug zijn.” TEKST: KARIN SCHAPER FOTO: RUUD JONKERS FOTOGRAFIE ‘Luisteren betekent ook kritiek incasseren’ Serge Mertens (PF Concept): A nd the winner is… De Oscar-uitreiking is er niets bij… Daags nadat bekend was gemaakt dat PF Concept is uit- geroepen tot Supplier of the Year 2014 heeft PF-topman Pieter Boonekamp een megagrote slagroomtaart met het logo van de award laten komen voor iedereen bij de supplier in Roelofarendsveen. Hij deelt links en rechts felicitaties uit. Want de award is een beloning voor het hele team, benadrukt hij. ‘Serge Mertens en zijn team hebben de ogen weer weten te richten op een dynamisch PF Concept, dat open durft te zijn en luistert naar de klant,’ schrijft de jury van de vakprijs dan ook in zijn rapport, en daar zijn ze in Roelofarendsveen heel blij mee. Directeur Serge Mertens heeft zijn team in een kleine twee jaar tijd weten te overtuigen van de noodzaak van klantvriendelijk- heid. Toen hij aantrad als directeur was klantvriendelijkheid een van zijn belangrijkste issues. “Klanten moeten zich weer welkom voelen,” zei Serge Mertens ruim een jaar terug in een uitgebreid interview met hem in PromZ Vak. En dat is gelukt. Distributeurs gaan graag weer in gesprek met PF Concept en stellen dat PF Concept de klant weer centraal zet, iets wat Mertens als muziek in de oren klinkt. Distributeurs vinden ook dat PF Concept de onderscheiding Supplier of the Year 2014 echt verdient. Een ruime meerderheid van de distributeurs zette PF Concept bij de verkiezing van deze vakprijs op nummer één (zie ook pag. 30 en verder). Heet hangijzer Mertens: “Uiteraard is er ook kritiek. Maar goed luisteren betekent ook kritiek durven incasseren en verbeteringen aanbrengen waar nodig en mogelijk.” Pakken we meteen een heet hangijzer beet: was het nou verstandig van PF Concept ommet drie, eigenlijk vier catalogi te komen: Avenue, Bullet en Label (en World Source voor de trading artikelen)? Onhandig voor de distributeur om mee te werken en onduidelijk voor de eindklant, luidt het oordeel van het handelskanaal, waarmee de distributeur – en daarmee ook PF Concept zelf – een dief van zijn eigen portemonnee zou zijn. Begin 2013 jaar introduceerde PF Concept zijn strategie van de ‘drie werelden’ Avenue, Bullet en Label. Mertens zei daarover toen (begin 2013) in PromZ Vak: “De drie productgroepen hebben we eigenlijk altijd gevoerd, maar alle producten hadden we opge- nomen in één catalogus. Dat was onoverzichtelijk. De eindklant die een goedkoop item wil, wil niet één heel dikke catalogus doorbladeren om te vinden wat hij zoekt. Dat geldt ook voor de duurdere relatiegeschenken en het textiel. Bovendien geven eindklanten steeds vaker aan dat ze graag zaken doen met de gespecialiseerde distributeur. Met onze nieuwe catalogi kan hij al naar gelang de behoefte zich presenteren als de specialist in betaalbare gadgets, of de specialist in relatiegeschenken of promotioneel textiel. Specialisme werkt, PF Concept wordt steeds meer de specialistische generalist.” Minder catalogi Terug naar nu: PF Concept blijft zich profileren als de specialisti- sche generalist, of wel multispecialist met verschillende collecties, maar ziet ervan af om dit met zoveel afzonderlijke catalogi in de markt te zetten, vertellen Boonekamp en Mertens. “De strategie blijft, de tactiek verandert.” PF Concept keert terug naar de traditionele scheiding tussen wearables en hard goods, licht Mertens toe. “Dat is toch wat onze klanten liever willen.” De textielcatalogus Label blijft over- eind, omdat textiel een aparte tak van sport is en er distributeurs zijn die zich als textielspecialist willen presenteren. De collec-

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5