PromZ Vak 02-2014

z 9 2014 - nummer 2 - www.promz.nl 8 Vanwaar die verdubbelde schatting voor heel 2014? Uit de toelichtingen die de ondervraagde distributeurs bij hun eigen schatting maakten, komt naar voren dat niet alleen het eerste kwartaal van 2014 goede omzetten heeft opgeleverd, maar dat die orderstroom in de maanden daarna door blijft gaan. Dat is anders dan een jaar geleden, toen na een bescheiden groei in het eerste kwartaal de orderstroom bij veel distributeurs begon te stagneren. Niet alleen maar groeiers Distributeur die groeien (of groei verwachten) melden in veel gevallen groeicijfers in de orde van grootte van 10 tot 25%. De gemiddelde gewogen groeicijfers zijn echter lager en dat komt omdat er nog steeds een behoorlijk aantal distributeurs is dat zich geconfronteerd ziet met omzetstagnatie of zelfs omzetda- ling. Tabel 2 laat zien hoe de lusten en lasten over de branche zijn verdeeld. In 2013 gaf 48% van de distributeurs een omzetstijging op, maar 39% moest over dat jaar nog een omzetdaling melden. In het eerste kwartaal van 2014 was het percentage distributeurs met een omzetstijging gestegen tot 54% terwijl het percentage dalers terug was gelopen naar 31%. De schatting van de distri- buteurs voor heel 2014 is weer optimistisch: niet minder dan 70% verwacht dit jaar in omzet te groeien, terwijl ‘slechts’ 16% ook in 2014 een omzetdaling verwacht. Enkele distributeurs die omzetdalingen verwachten, geven aan dat ze zo goed verkocht hebben in 2013, dat het hen onwaarschijnlijk lijkt dat ze in 2014 datzelfde omzetniveau opnieuw zullen kunnen halen. Slecht lopende productgroepen De een wint dus, de ander verliest. Verdeelt de economische recessie de lasten onrechtvaardig over de distributeurs? Nee, dat is het niet. Er zijn distributeurs die gespecialiseerd zijn in produc- ten waarnaar de vraag, recessie of niet, structureel terugloopt. Uit de Tussenmeting 2014 komen, net als bij vorige onderzoe- ken weer enkele notoir zwakke productgroepen naar voren zoals glas, porselein, uurwerken en lederwaren. Sommige dis- tributeurs zullen nog uitstekende zaken weten te realiseren met Gewogen en ongewogen groei Wat wordt bedoeld met ‘gewogen’ en ‘ongewogen’ groei? Stel dat 3 distributeurs met € 1 mln omzet elk een groei van 10% rapporteren en 1 distributeur met een omzet van € 5 miljoen 15% groei rapporteert. Ongewogen is het gemiddelde groeipercentage dan (3x10% + 1x15%) : 4 = 11,25%. Maar de distributeur met € 5 mln. omzet telt natuurlijk zwaarder in dat gemiddelde. Het ‘gewogen’ gemiddelde groeipercentage wordt dan (3x 10% + 5x15%) : 8 = 13,1%. Dat is dus hoger dan het ongewogen gemiddelde. Logisch gezien het hogere groeicijfer van die grote distributeur. Distributeurs zijn optimistisch. Niet minder dan 70% verwacht dit jaar in omzet te groeien, terwijl 'slechts' 16% in 2014 een omzetdaling verwacht. De orderstroom gaat vooralsnog door.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5