PromZ Vak 02-2014
8 tEKst: ED VaN EuNEN D at blijkt uit de ‘Tussenmeting 2014’ die in opdracht van PromZ Vak in april 2014 door onderzoeksbureau One Question bij een representatieve steekproef van 82 distributeurs werd gehouden. Deze Tussenmeting is een vervolg op het jaarlijkse Distributeursonderzoek van PromZ Vak. Dat onderzoek vindt altijd plaats in november. Op dat moment kunnen de ondervraagde distributeurs nog niet met zekerheid zeggen hoe de omzetten zich in het afgelopen jaar precies hebben ontwikkeld. Via de Tussenmeting in april kunnen wel de definitieve jaarcijfers gemeten worden terwijl bovendien op basis van de verkoopcijfers in het eerste kwartaal een actueel beeld ontstaat van datgene wat voor de rest van 2014 verwacht mag worden. Zoals gezegd, die verwachtingen zijn optimistisch, al is er ook nog steeds een –slinkende– minderheid van distributeurs die zich geconfronteerd blijft zien met stagnerende of verder teruglopende omzetten. Forse groeiverwachting Bij elk PromZ Vak onderzoek onder distributeurs wordt naar de omzetgroei in de afgelopen periode gevraagd en naar de eigen groeiverwachting voor de lopende periode. Als we die werke- lijke cijfers en de verwachte cijfers naast elkaar leggen in tabel 1, dan worden twee dingen duidelijk. In de eerste plaats kunnen distributeurs de laatste jaren heel goed schatten hoe hun omzet zich zal ontwikkelingen. In de tweede plaats neemt sinds 2012 de groeiverwachting consequent (en fors) toe. Het jaar 2012 was niet best met een omzetdaling van 3,4% ten opzichte van 2011. Het eerste kwartaal van 2013 was beter, met een omzetgroei van 1,9% ten opzichte van het eerste kwartaal 2012. Voor heel 2013 verwachtte men in april 2013 een omzet- groei van 2,2%, een verwachting die in november 2013 werd bijgesteld tot een groei van 2,1%. Het werd uiteindelijk een wer- kelijke groei van 2,4%. Inhaalslag grotere distributeurs In november 2013 verwachtten de distributeurs een groei van 5,9% in 2014. Wat blijkt? In het eerste kwartaal van 2014 werd een werkelijke groei van 6,0% ten opzichte van het eerste kwar- taal 2013 gemeten. Een cijfer dat optimisme veroorzaakte want in april 2014 geven de ondervraagde distributeurs nu aan dat ze voor heel 2014 rekenen op een gewogen omzetgroei van niet minder dan 12,6%! Tegenover die verwachte gewogen omzetgroei voor 2014 van 12,6% staat een wat lagere ongewogen omzetgroei-voorspelling van 9,5%. Dat betekent dat de groei zich in 2014 waarschijnlijk het sterkst bij de grotere distributeurs zal voor doen. Zij zouden daar- mee een inhaalslag maken want in 2013 werd groei, als daar al sprake van was, vooral gerealiseerd door de kleinere distributeurs. Continue orderstroom Als de ondervraagde distributeurs ook dit jaar weer, net als in vorige jaren, een correcte groeiverwachting voorspellen, dan wordt 2014 een voorspoedig jaar voor de promotionele productenbranche. Voor veel distributeurs is het jaar 2014 goed begonnen, met stijgende omzetten, meer klanten en vooral grotere orders. De gemiddelde distributeur ziet de toekomst dan ook weer zonnig tegemoet, zonniger dan in de afgelopen vier à vijf jaar het geval is geweest. Optimisme troef! Distributeurs verwachten ruim 10% omzetgroei in 2014
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5