PromZ Vak 02-2014

61 2014 - nummer 2 - www.promz.nl n e w z De 10 beste premiums en relatiegeschenken van 2014 VS: rol van tussenhandel belangrijk voor inkopers Staatssecretaris Mansveld wil minder plastic tasjes De vakjury en de publieksjury van PromZ Event 2014 hebben 10 premiums en relatiegeschenken onderscheiden met de PromZ Promotional Product Award 2014. Er waren 5 categorieën: kantoorartikelen, beurs- artikelen/give away’s, sport en outdoor, huishoude- lijke artikelen en overige. De vakjury beoordeelt de door de exposanten op PromZ Event ingezonden producten op crite- ria als originaliteit, toepassingsmogelijkheden, inzetbaarheid, de kosten van het product en de mogelijkheden voor bedrukking of personalisering. De bezoekers van PromZ Event mogen hun eigen criteria hanteren. De vakjury bestond uit Thomas Hendriksen (EPPA), Martin de Winter (Hokra Below the Line), John Swaab (Het Portaal Uitgevers) en Karin Schaper (PromZ Magazine/PromZ Vak). Vakjury: – kantoorartikelen – Future World - kunstlederen iPad-sleeve – beursartikelen/give away’s – Main Sales Europe - bedrukte rozen – sport en outdoor – Interimage - PhoneGloves – huishoudelijke artikelen – BeGlobal Promotions - EspressGo machine van Lavazza – overige artikelen – Art Poetry & Design - afstandsbediening voor de smartphone Publieksjury: – kantoorartikelen – onlinekantoorshop.nl - pen 4ever – beursartikelen/give away’s – Bovi - camlock – sport en outdoor – Intercédé - WK-slippers van Uzurii – huishoudelijke artikelen – Anbel - citrus sprays Lékué – overige artikelen – Promofabriek – rackpack wijnkist Inkopers en reclame­ bureaus in de VS hebben in het afgelopen jaar bijna allemaal – 96 procent – promotionele produc- ten ingekocht, blijk t uit een enquête van de brancheorganisatie PPAI (Promotional Products Association International). De enquête, die vorige maand werd gehouden, telde 400 respondenten. Van hen geeft 74 procent aan dat ze pro- motionele producten (zeer) effectieve reclamemiddelen vinden en dat ze de produc- ten een belangrijke rol vinden spelen in de marketingmix. Uit de studie blijkt ook dat de respondenten graag inkopen bij de professionele distribu- teurs: 8 van de 10 inkopers betrekken hun producten bij de tussenhandel. Met name promotioneel textiel vinden de respondenten zeer effec- tief. (zie ook www.ppai.org ) Winkeliers moeten zelf zorgen voor de vermindering van het aantal plastic (reclame) tasjes. Doen ze dat niet, dan zal staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu) met wetgeving komen om dit te realiseren. Kledingwinkels, warenhuizen, slagers en bakkers: allemaal moeten ze uiterlijk in juni een plan inleveren waarin staat hoe ze het probleem denken aan te pakken. Volgens Mansveld kunnen ze daarbij hun voordeel doen met de uitkomsten van een proef waaruit is gebleken dat het vragen van een bijdrage van 10 cent per tasje helpt om het aantal plastic tassen te verminderen. Campagne Mansveld vindt ook dat de retailers zelf zo snel mogelijk een gezamenlijke campagne moeten beginnen om ondernemers en con- sumenten te vertellen hoe belangrijk het is om veel minder plastic tassen te gebrui- ken. De staatssecretaris wil zo'n campagne ondersteunen via het programma Duurzaam Doen, waarmee ze mensen wil inspireren om milieubewuster te leven. Het terugdringen van het aantal plastic tasjes staat al enige jaren op de agenda van de Europese wetgever. De actie van Mansveld past in dat kader. De jury tijdens de beoordeling

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5