PromZ Vak 02-2014
59 2014 - nummer 2 - www.promz.nl n e w z Nieuwe opzet Promotional Company of the Year In het bepalen van de vakprijs Promotional Company of the Year krijgen eindklanten een belangrijke stem. Ze kunnen online hun stem uitbrengen via een speciaal daarvoor ingerichte PromZ-website. Op die site kunnen ze een keuze maken uit een lijst met 15 door de jury genomineerde distributeurs. Ook is er voor eindklanten de mogelijkheid een andere distributeur, die niet in de lijst is opgenomen, te nomine- ren. De organisatie achter de prijs hoopt hiermee het draagvlak te verbreden en opdrachtgevers bij de prijs te betrekken om zo meer rumour around the brand te genereren. Ook wordt er een nieuwe vakprijs in het leven geroepen, namelijk voor de beste internetdistributeur. Vanaf nu worden eindklanten opgeroe- pen te stemmen via PromZ Magazine, de PromZ-website, email nieuwsbrieven en social media. Andere naam Naar verwachting wordt de naam Promotional Company of the Year veran- derd in Leverancier van het Jaar, om meer aansluiting te vinden bij de beleving van eindklanten en hun jargon. De vakprijs is een initiatief van PromZ Magazine/PromZ Vak en wordt onder- steund door het PPP. De onderscheiding, evenals zijn evenknie Supplier of the Year, wordt uitgereikt na afloop van de eerste Leveranciersdag op woensdag 3 september. De vakjury bestaat uit 6 mensen uit het vak, met ieder één stem. De stem van de eindklant telt voor twee stemmen. Wat onveranderd blijft is dat de suppliers via email gevraagd wordt aan te geven welke distributeurs zij in aanmerking vin- den komen voor de vakprijs en omgekeerd wordt distributeurs gevraagd hun keuze wat betreft suppliers door te geven. De winnaars van 2013 De relatiegeschenkenbranche in de VS heeft in 2013 een kleine 15 miljard euro (20,5 miljard dollar) omgezet. Dat is ruim 5 procent meer dan de circa 14 miljard euro (19,4 miljard dollar) in het jaar daarvoor. De cijfers zijn afkomstig van ASI (Advertising Specialty Institute) en gebaseerd op de omzetten van meer dan 25.000 suppliers en distributors in Noord-Amerika. Rond de 86 procent van de grote(re) distributeurs met een jaaromzet vanmeer dan 5 miljoen dollar, melden een omzetstijging. Bij de kleine(re) distributeurs (jaaromzet minder dan 250.000 dol- lar) is bij zo’n 65 procent sprake van een omzetgroei. De verkoop van promotionele producten neemt in de VS, aldus de ASI, de laatste vier jaar telkens toe, waarmee de branche twee keer zo snel groeit als de totale economie. Weer groei in productenbranche in VS (advertentie)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5