PromZ Vak 02-2014
z 47 2014 - nummer 2 - www.promz.nl Mid Ocean Brands back on track 9 promotioneel textiel bij. Ik vind zelf dat we de beste textielmer- ken in huis hebben.” Opvallend is dat De Planque, die in zijn tijd bij PF Concept een groot voorstander was van het voeren van merken, buiten deze textielmerken niet veel waarde meer hecht aan merken in de collectie. “Binnen MOB denk ik er eigenlijk niet eens aan,” zegt hij. “De bulk van de omzet zit ‘m toch in de merkloze promotio- nele artikelen. Het leeuwendeel van de eindklanten wil ook geen merkproducten. Hun eigen merk of logo is belangrijk, dát moet op de producten te zien zijn.” Meer efficiency Gibson voegt toe dat merken ook niet passen bij de cultuur van MOB. “We hebben andere prioriteiten.” Printen is zo’n prioriteit, verduidelijkt hij. Gibson, de man van de ICT en supply chain managment die al ruim 10 jaar in de directie van MOB zit, richtte wat betreft printen in 2006 al de blik op Polen. Zijn inspannin- gen om print en logistiek in dat land te centraliseren, hebben er vorig jaar mede toe bijgedragen dat MOB weer zijn partijtje kon gaan meeblazen. De drukkerijen en magazijnen in Barneveld en Barcelona zijn inmiddels gesloten. Alle voorraad ligt nu in Polen, waar ook alle bedrukking plaatsvindt. Gibson: “Onze drukkerij in Polen is uitgegroeid tot een van de grootste in Europa, met zo’n 4 miljoen prints per maand. We kun- nen elke order, tot 2000 stuks, binnen 24 uur bedrukken. Vanuit Polen kunnen wij in heel Europa tussen de 24 en 72 uur verzen- den, zodat de goederen binnen 48 en 96 uur bij de klanten van onze klanten kunnen worden afgeleverd. Ik had niet verwacht dat de efficiency die Polen brengt, MOB zoveel goed doet. Neem Spanje, waar we eerst een magazijn hadden en een drukkerij. Voorheen bedrukten we in Spanje 11 procent van onze omzet, nu is dat wel 40 tot 50 procent. Dat hebben we vooral te danken aan het feit dat we door de centralisatie van de hele logistiek in Polen de levertijd in Spanje ook met wel drie dagen hebben kunnen terugbrengen.” Heroïne van de markt Net als bij alle andere grote suppliers die zelf bedrukken, is prin- ten ook bij MOB een hot issue. ‘Hoe sneller, hoe beter. De trend is echt naar snel. Waarom accepteert de markt nog een week levertijd?’ Dat soort kreten… Zijn suppliers tegenwoordig meer drukkers van promotionele producten dan leveranciers van die producten? Gibson: “We zijn een full service leverancier van promotionele artikelen. De collectie is altijd de belangrijkste onderscheidende factor. Maar in deze business wordt 95 procent van de producten met opdruk geleverd, dus bedrukken is ontegenzeggelijk een heel belangrijk onderdeel van het totaalproduct dat wij bieden.” De Planque: “Distributeurs wennen eraan dat je het bedrukken aan de supplier kunt overlaten. En dat wennen gaat snel. Het is de heroïne van de markt. Als je er eenmaal van hebt geproefd, wil je niet anders meer!” Groei zet door MOB groeit niet alleen in Spanje, maken Gibson en De Planque duidelijk, maar ook in landen als Frankrijk, Duitsland en Oost- Europa. Ook in Nederland gaat het goed en zien ze signalen van een groei die doorzet. Voorheen, aldus De Planque, greep het bedrijfsleven in tijden van crisis juist naar promotionele producten. “Maar deze crisis was zó anders, dat men besloot ook premiums niet meer in te zetten. Nu moet men beslissen ze weer wel in te zetten. Die producten eruit snijden gaat sneller dan ze weer opne- men in de budgetten. Het komt wel weer, maar dat duurt even.” Distributeurs moeten zelf aan het herstel van de inzet van pro- motionele producten meewerken. Een van de ‘haakjes’ om het bedrijfsleven weer te interesseren voor promotionele producten is de toenemende aandacht voor MVO in de productenbranche, vinden De Planque en Gibson. Distributeurs moeten steeds minder nutteloze weggevertjes in hun assortiment hebben en steeds meer functionele producten, die natuurlijk ook compliant zijn. MOB wil ook zijn ‘CO2 footprint’ meer voor het voetlicht brengen. Zo werkt de supplier bijvoorbeeld alleen met geconsolideerde containers, wordt er zo min mogelijk over de weg vervoerd ten gunste van vervoer per spoor en worden verpakkingen zo veel mogelijk geminimaliseerd. Hoe kijken Gibson en De Planque terug op het afgelopen jaar? Gibson: “Voor mijn gevoel is het heel belangrijk dat we een vici- euze cirkel hebben doorbroken. We kunnen weer investeren, en we hebben onze eigen mensen en de markt weer het gevoel kunnen geven dat MOB erbij hoort.” De Planque: “Wat erg veel voldoening geeft is dat het gelukt is om 500 man – waarvan 300 in Polen – aan het werk te houden. De hele operatie rondom MOB was ook nieuw voor mij en is me goed bevallen.” We hebben een vicieuze cirkel doorbroken
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5