PromZ Vak 02-2014

z 45 2014 - nummer 2 - www.promz.nl Mid Ocean Brands back on track Succes is het resultaat van luisteren naar klanten volgde daarin een onduidelijke strategie. Ik vind dat MOB zich weer helder moet positioneren en eerst en vooral de focus moet leggen op de functie van wholesaler pur sang. MOB moet weer stinkend zijn best gaan doen als wholesaler.” Einde aan joint ventures MOB wil de formele samenwerkingen in de vorm van een joint venture met distributeurs, ten behoeve van multinationals dan ook ongedaan maken. Wel zal MOB met distributeurs intensief samen blijven werken om deze grote ondernemingen te bedie- nen vanuit zijn core expertise . MOB verzorgt de achterkant, de distributeur de voorkant. De joint venture constructie met grote distributeurs (o.a. opgezet in Spanje en in Nederland) was bin- nen MOB geïntroduceerd door voormalig MOB-man Willem van Walt Meijer, maar lag van het begin af aan onder vuur, niet in de laatste plaats in de kolommen van PromZ Vak. Maar ook binnen MOB zelf. Stephen Gibson vertelt dat de markt een dergelijke vergaande actieve participatie van MOB bij eindklanten niet wist te waar- deren. Schoenmaker, hou je bij je leest. Stoppen was dus het devies, ook omdat het intern afleidde met alle nadelen vandien voor het goed uitoefenen van de functie als wholesaler, zegt hij. Waar MOB vroeger de bijnaam had van de ‘Hema’ van de branche wil De Planque heel graag dat MOB nu wordt gezien als de Ikea van de productenwereld. Hij bezweert dat MOB met dubbele cijfers groeit, in alle landen, en dan met name in wholesale. De Planque zegt overigens dat een samenwerking met de eindklant wel kan vanuit een aparte organisatie, zoals een ADM bij PF Concept en zoals MOB vroeger Promocean had. Het is niet uitgesloten dat MOB nog eens zo’n aparte unit in het leven roept, maar niet nu, stelt hij. Vertrouwen herstellen Hoewel De Planque in die eerste maanden bij MOB waarschijn- lijk ook wel eens een schietgebedje heeft gedaan, mag nu wel worden geconstateerd dat hij een bepalende factor is geweest in het herstel van het vertrouwen in MOB, zowel in- als extern. De Planque laat zich niet uit over zijn voorganger(s) bij MOB en wil ook het – recente – verleden niet aldoor oprakelen, maar PromZ Vak weet uit de wandelgangen dat Van Walt Meijer niet in de laatste plaats zelfs trouwe klanten van MOB vervreemdde. En het duurde dan ook wel even voordat MOB zich bij distributeurs had ontdaan van zijn oude imago, waardoor de resultaten wat langer dan gewenst achterbleven. Maar ‘eindelijk’ kwam eind vorig jaar de echte omslag en weten distributeurs weer de weg naar Barneveld te vinden. De Planque, die altijd de PF-signatuur met zich mee blijft dragen ook al is hij er nu al jaren weg, staat ook wel bekend als de man met hart voor de rol en toegevoegde waarde van distributeurs en de betrokkenheid bij zijn mensen. MOB heeft dan ook niet alleen in de kosten gesneden, maar ook geïnvesteerd in mensen, met name de mensen die de sales voor hun rekening nemen. De Planque: “Mensen maken in deze markt nog steeds het verschil. Het blijft een people’s business.” De transfer van ‘de eeuw’ is dan ook wel de komst van Miranda Rodenburg naar MOB. Niemand die ooit had gedacht dat zij PF Concept nog ‘ns zou verlaten voor de grootste concurrent… Promotioneel textiel Ook ‘nieuw & anders’ binnen de muren van MOB is de hernieuwde aandacht voor promotioneel textiel. In 2012 haalde de supplier de textielmerken Hanes, Stedman en het Zweedse Sandryds in huis. MOB hield de voorraad. Dat vergde toen een te grote investering. Dat liep niet goed af. Onder het nieuwe bewind houdt MOB dan ook geen textiel op voorraad. Op orderbasis worden merken als Fruit of the Loom en Gildan betrokken bij een groothandel in Europa, die er voor zorgt dat het textiel tussen 8 en 18 uur in de drukkerij van MOB in Polen ligt en 24 uur later bedrukt en wel weer op weg is naar het afleveradres. MOB levert de kleding alleen bedrukt en is het textielaanbod nu langzaammaar zeker aan het uitrollen onder de noemer (en gelijknamige website) print and wear. De Planque: “We willen een volledig assortiment aanbieden en daar hoort ook 8 (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5