PromZ Vak 02-2014
42 MOB, een jaar later. Precies een jaar na de overname spreken we directieleden Rutger de Planque en Stephen Gibson. Het gaat goed met MOB, zeggen ze. De Planque: “Dat ver- wachtte ik – en dat hoopte ik ook.” Want eind 2012, toen hij zijn entree maakte bij MOB (Mid Ocean Brands), was het 5 voor 12 voor de Barneveldse supplier. Mid Ocean Brands back on track Tekst: Karin Schaper foto: Ruud Jonkers I n het voorjaar van 2013 werden de aandeelhouders van Van Helden/Giving Europe en het management van MOB de nieuwe eigenaren van MOB (Mid Ocean Brands). Zij namen het bedrijf over van Avedon Capital Partners en ABN Amro Participaties. Het management van MOB bestaat uit Rutger de Planque (ceo en sales & marketing), Stephen Gibson (coo), Patricia Varela (product development & buying) en Bert Kraaijenbrink (cfo). In een paar maanden tijd wist het management van MOB 40 procent van de kosten uit de organisatie te snijden, met name door centralisatie van logistiek en printing en het hoofdkantoor in Barneveld naar een kleiner onderkomen te verhuizen. Dat gaf MOB lucht om de schouders onder andere zaken te zetten, zoals de voorraadposities en het ‘pimpen’ van de collectie. Distributeurs zijn goed te spreken over de vernieuwde collectie. Weinig overlap met GE De Planque: “Succes is voor een groot deel het resultaat van goed luisteren naar je klanten. Ik denk dat de collectie van MOB in het hart van de promotionele productenwereld zit. Er is een grote coverage tegen een goede prijs.” De MOB-collectie kent slechts een overlap van zo’n 15 procent met die van Giving Europe. De Planque en Stef van der Velde van Giving Europe hebben zich gehouden aan hun uitspraken die ze vlak na de overname deden. “We komen niet aan de signatuur van beide bedrijven. Er is niet veel overlap in de assortimenten en het zou ook niet verstandig zijn om daar verandering in te bren- gen, al was het maar om concurrentie geen kans te geven,” zei De Planque. Van der Velde sprak toen ook over ‘onderscheidende assortimenten en strategieën, die distributeurs meer keuzes bie- den en daarmee ook stabiliteit voor de industrie’. Rol van wholesaler De Planque, die in oktober 2012 (dus nog vóór de overname) Willem van Walt Meijer als ceo van MOB opvolgde, zei in die tijd dat hij in februari 2013 een mid term plan voor MOB gereed wilde hebben. “Veel langer moeten we niet denken, want er is wel even wat te fixen.” De problemen binnen MOB weet De Planque o.m. aan een onduidelijke strategie en gebrek aan focus, óók waar het de omgang met klanten betrof. Hij zei destijds: “Ik geloof heel erg in multichannel distribution, maar alleen als je dat heel weloverwogen doet en glashelder naar de markt com- municeert. Van Helden en Giving doen dat goed. PF Concept doet dat ook goed met ADM en het on behalf of-model. Maar MOB
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5