PromZ Vak 02-2014

z 41 2014 - nummer 2 - www.promz.nl zaak. De laatste twee jaar zat hij heel vaak in Roemenië om de drukkerij van de grond te krijgen. De operatie in Roemenië was in eerste instantie een samenwer- king tussen Xindao en het Printmasters van Wim D’haese. Xindao had 51% van de aandelen in handen, D’haese de overige 49%. De samenwerking begon in 2009, toen zij met elkaar in gesprek raakten tijdens de beurs Pro in Amsterdam. Beide partijen waren op zoek naar partners: Xindao zocht een partner voor de lange termijn inzake het veredelen van producten, D’haese zocht een strategische partner die een constante orderflow in de fabriek in Roemenië kon garanderen. Nog niet zo lang geleden is de hele drukkerij overgegaan in handen van Xindao. Van Styrum vertelt dat de drukkerij 5000 vierkante meter telt, het logistiek centrum 10.000 vierkante meter en dat er 19.000 pal- letplaatsen zijn. De complete voorraad gaat naar Roemenië, voor deze zomer moet dat project zijn afgerond. Van Styrum: “De time to market wordt daarmee aanzienlijk korter. Neem de Benelux, daar gaat de levertijd terug van twee weken naar één week. Uiteindelijk willen we binnen Europa uitkomen op leveren binnen drie tot vijf dagen. We kijken toch een beetje naar de VS waar de trend heerst van de 24-uurs delivery na ontvangst van de order.” PV: Waarom volstaat leveren binnen 3 tot 5 dagen niet? Dat is toch eigenlijk al heel snel? Van Styrum: “Ach, dat hoort ook een beetje bij de tijd van nu, hè. Je bestelt en het wordt direct geleverd. Ik denk ook dat de levertijd niet korter hoeft. Maar ook dat zag je in de VS; leveran- ciers maken elkaar gek met steeds kortere levertijden, waardoor distributeurs weer vinden dat ze er gebruik van moeten maken.” Van Styrum beaamt overigens dat Xindao vanuit Roemenië naar een aantal markten zo’n 8 tot 10 uur tijd verliest op de suppliers die in Polen drukken, maar daar staat tegenover, zegt hij, dat ze in Roemenië weer zo’n 30% goedkoper uit zijn. “Onze insteek is ook anders dan die van de concurrentie. Andere partijen – met uitzondering van directe concurrenten – mogen gebruik maken van onze faciliteiten. Robin Vogel doet dat, bijvoorbeeld. We bie- den dit ook aan distributeurs aan die fulfilment voor hun klanten verzorgen. Zij kunnen de artikelen in ons magazijn leggen en bij ons laten bedrukken, bijvoorbeeld.” Verkoop in China uitbouwen De klus in Roemenië is geklaard. Een nieuwe taak wacht hem in Sjanghai, waar 90 medewerkers en – aan de supplykant – de fabrieken onder leiding van Van Styrum klaargestoomd moeten worden om Vision 2020 (de strategie van Xindao om in 2020 een leverancier van alleen nog maar duurzame producten te zijn) te realiseren. Van Styrum gaat ook de verkoop in China verder begeleiden. “Twee jaar geleden zijn we daar een sales- en marketingplatform gestart met zo’n 500 artikelen op voorraad, deels onze eigen XD Design-producten en deels van andere leveranciers en merk­ fabrikanten. Er is een neutrale catalogus voor de distributeurs en via de bijbehorende site kunnen ze bestellen en laten bedrukken. We zetten in China eigenlijk hetzelfde model neer als in Europa. We werken er alleen met distributeurs – China telt zo’n 100.000 distributeurs. Net buiten Sjanghai hebben we een nieuwmagazijn met een oppervlakte van 5000 vierkante meter en een drukkerij. Ook in China focussen we ons op de orders van onder de 500 stuks, zeg maar. Dat zijn de orders waarmee de distributeurs namelijk niet bij de fabrieken hoeven aan te komen. Die zitten niet te wachten op het bedrukken van 200 tassen. Via onze organisatie kunnen wij dat voor die distributeurs regelen.” De naam van deze activiteit van Xindao is dan ook de Chinese vertaling van het Engelse ‘easy to get’… Van Styrum: “Het is een joint venture met lokale Chinezen die de industrie goed kennen. Zij runnen het bedrijf van day to day. We stoppen er behoorlijk wat tijd en aandacht in. We zijn de eersten met zo’n activiteit, maar we zien potentie. We blijven ambitious, niet voor niets een kernwaarde van Xindao.” Ook al vindt Van Styrum dat hij in Sjanghai eigenlijk ‘om de hoek’ zit en hij vaak weer terug naar Nederland zal komen, toch de vraag wat hij het meeste zal gaan missen. Familie, vrienden, collega’s, klanten? Nee: het strand… Suppliers maken elkaar gek met steeds kortere levertijden ‘Hoezo afscheid? Ik zit gewoon om de hoek!’ 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5